top of page
IMG_4313.jpg

Brev fra Asker kommune 2. april 2024

Innledning​

Beboerne i Asker terrasse hadde et møte med Asker kommune 17. oktober 2023, og hvor det var følgende aksjoner på Asker kommune:

  • ​Hvilke faglige vurderinger av trafikksikkerheten som Asker kommune hadde utført for Asker terrasse, før områdereguleringsplanen for Høn-Landås ble vedtatt 13. november 2018.

  • En tilbakemelding fra kommunen på vårt forslag til minnelig løsning, om å bruke den gamle jernbanetraseen som en universell gang,- sykkel og skolevei fra Høn-Landås, via kulvert under dagens jernbane og inn mot "Perlen" (hvor det allerede var regulert inn en 3 meter bred universell gang,- og sykkelvei) og til Asker sentrum/skoleelevers bosted.

Dette grunnet at dagens regulerte løsning med en gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted er ikke-universell og svært trafikkfarlig, og møter ingen krav til trafikksikkerhet iht Askers veinormal. For detaljer, se Saksbehandling iht Askers veinormal.

​

Asker kommune bekrefter at de ikke har gjort noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse forut for planvedtak 13. november 2018

​Vi fikk ingen tilbakemelding på aksjonene fra møte den 17. oktober 2023, men den 22. november 2023 fikk vi i en e-mail fra juridisk og administrative tjenester som dokumenterer det vi har visst i mange år:

Asker kommune har aldri utført noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse, forut for vedtaket av områdereguleringsplanen for Høn-Landås 13. november 2018.

​

I e-mailen fra 22. november 2023, står det nemlig følgende:​

"Asker kommune ønsker en faglig vurdering av trafikksikkerheten i forhold til gang- og sykkelveien og deres eiendommer. Kommunen har derfor bedt Selvaag Bolig om å innhente en utredning - og vi har fått det bekreftet at de ønsker å bruke Multiconsult. Asker kommune ved avdeling Samferdsel vil bistå rent faglig". 

​

Så først i november 2023, 5 år etter at områdereguleringsplanen på Høn-Landås ble vedtatt, ønsker altså Asker kommune å gjøre en faglig vurdering av trafikksikkerheten i forhold til gang- og sykkelveien og våre eiendommer.

Asker kommune bekrefter med dette, samt at de heller ikke kan dokumentere i plandokumenter, eller via Asker innsyn, at de ikke har gjort noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten av gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse, og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted forut for vedtak av områdereguleringsplanen 13. november 2018.​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Askers brev datert 2. april 2024​

Den 2. april 2024 fikk jeg et brev fra Asker kommune hvor de skriver følgende:

 

  • ​"Vei- og gatenormal for Asker har visse anbefalinger mht. bredde og standard til gang-/sykkelvei".

  • "Dessverre er det slik at flere steder i Asker vil disse anbefalingene være vanskelig å oppfylle , eksempelvis Gamle Drammensvei hvor stigning på veien ikke er innenfor det som er anbefalt i vei- og gatenormal". ​

  • "Vei- og gatenormalen er ikke juridisk bindende, men en anbefaling mht. veistandard som skal tilstrebes dersom forholdene på stedet tilsier at så er mulig". 

Askers brev av 2 april 2024.jpg

Kommentarer til brevet:​​

​Asker kommune skriver: "Vei- og gatenormal for Asker har visse anbefalinger mht. bredde og standard til gang-/sykkelvei".

​

Dette er direkte feil, da Askers veinormal er et kravdokument og ikke en anbefaling, som klart beskrevet i lover, forskrift, planvedtak, og på Statens vegvesen sin nettside som følger:​​

  • ​​"Vegnormaler er hjemlet i lovverk og gjelder all offentlig veg/gate, både for Statens vegvesen og andre myndigheter*. Vegnormalene er kravdokumenter".

* Asker kommune er veimyndighet for kommunale offentlig veier og gater.​

Asker kommune skriver: "Dessverre er det slik at flere steder i Asker vil disse anbefalingene være vanskelig å oppfylle , eksempelvis Gamle Drammensvei hvor stigning på veien ikke er innenfor det som er anbefalt i vei- og gatenormal". ​

​​

Å bruke Gamle Drammensvei som en referanse for å bruke Asker terrasse som en ikke-universell og svært trafikkfarlig kombinert gang,- sykkel- , skolevei- og kjørevei er en helt feilaktig sammenligning, da Asker kommune har tatt konsekvensen av stigningene i Gamle Drammensvei, og prosjektert en separat gang,- og sykkelvei på siden av kjørebanen som vist på bildene under.​​

IMG_4884.jpg
IMG_4879.jpg
IMG_4883.jpg
IMG_4877.jpg

Filosofien som Asker kommune har brukt på Gamle Drammensvei, hvor det er regulert inn en egen separat gang,- og sykkelvei ved siden av den trafikkerte veien, kan man også bruke på Høn-Landås. Ved å regulere inn en egen gang,- sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via en kulvert under dagens jernbane og til "Perlen" og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted. â€‹â€‹â€‹

​

Den gamle jernbanetraseen fra 1872 er klar til bruk, og en gang-, sykkel- og skolevei langs den gamle jernbanetraseen har mange fordeler: 

  • En universell gang- og sykkelvei er allerede regulert inn på «Perlen» (se bilder under).  

  • Det er allerede også regulert inn en gangsti/turvei der hvor vi anbefaler å legge en universell mobilitetsakse på Landås (vist med grønn markør), samt at den gamle jernbanetraseen ligger klar til bruk fra «Perlen» og til Landås vest.  

  • Tilfredsstiller kravene til universell utforming, samt utforming av gater og veier iht. Askers veinormal

  • Tilfredsstiller kravene til sikker skolevei.

  • En gang-, sykkel- og skolevei på den gamle jernbanetraséen med en 3-4 meter bred kulvert burde koste rundt 20-24 millioner 2025 kroner (basert på kostnadene på 17 millioner for den 19 meter brede bilveikulverten på Høn-Landås, mot en 4,5 meter bred gang-, og sykkel kulvert).

  • Samfunnsøkonomisk en meget god løsning da en gjennomsnittlig skade i et T-kryss (som i Asker terrasse) har samfunnskostnader på 3 millioner, hardt skadet person 15 millioner, en meget hardt skadet 33 millioner og et dødsfall 45 millioner kroner (2023 kroner). â€‹

For detaljer, se Bruk av gammel jernbanetrase

perlen2.jpg
perlen.jpg
perlen4.jpg
hoen4.jpg

Kommentarer til brevet:​​​

​​Asker kommune skriver:

"Vei- og gatenormalen er ikke juridisk bindende, men en anbefaling mht. veistandard som skal tilstrebes dersom forholdene på stedet tilsier at så er mulig". 

​​​

Dette er feil!

​Vei- og gatenormalen for Asker kommune er et overordnet og juridisk bindende krav fra da områdereguleringsplanen for Høn-Landås ble vedtatt 13. november 2018.​

Dette iht plan og bygningsloven § 12-4 Rettsvirkning av reguleringsplan, hvor det står:

​

"En reguleringsplan fastsetter framtidig arealbruk for området og er ved kommunestyrets vedtak bindende for nye tiltak eller utvidelse av eksisterende tiltak som nevnt i § 1-6. Planen gjelder fra kommunestyrets vedtak, dersom ikke saken skal avgjøres av departementet etter § 12-13".

​

I tillegg, Askers veinormal er et kravdokument med hjemmel i lover og forskrift, som beskrevet over.​

​​Oppsummering

I brevet fra Asker kommune datert 2. april 2024, står det følgende:

  • "Vei- og gatenormal for Asker har visse anbefalinger mht. bredde og standard til gang-/sykkelvei".

  • "Vei- og gatenormalen er ikke juridisk bindende, men en anbefaling mht. veistandard som skal tilstrebes dersom forholdene på stedet tilsier at så er mulig". 

Asker kommune refererer til at Askers veinormal gir "anbefalinger", men dette er feil, da Askers veinormal er et kravdokument!

​

Krav til utforming av gang,- sykkel- og skoleveier på Høn-Landås iht vei- og gatenormal for Asker kommune er gitt i følgende lover, forskrift, samferdselsutredning og planvedtak:​​

  • Plan og Bygningsloven§ 1-1. Lovens formål, tredje ledd.

  • Lov om vegar (veglova), § 1a og § 13.

  • Forskrift om anlegg av offentlig veg, § 3. pkt. 6. Vegnormaler.​

  • Samferdselsutredning for Høn-Landås (datert 22. januar 2018).​

  • Områdereguleringsplanen for Høn-Landås vedtatt 13. november 2018, og detaljreguleringsplanen for felt L3-L6 vedtatt 9. april 2024, hvor det står:

    • I punkt 8.2 - Overordnet krav, «Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldene vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn."

​

Statens vegvesens sin nettside, kan man lese følgende om kravende til vegnormaler:​​

​"Vegnormaler er hjemlet i lovverk og gjelder all offentlig veg/gate, både for Statens vegvesen og andre myndigheter*. Vegnormalene er kravdokumenter"!

*Asker kommune er veimyndighet for kommunale private og offentlige veier og gater.

​

Holth og Winge har i sin utredning "Juridisk utredning av forholdet mellom veglova og plan- og bygningsloven" datert 25. september 2024, skrevet følgende:

"Kommunene har på sin side utbygger- og forvaltningsansvaret for de kommunale veiene. (...) For offentlige veianlegg omfatter dette ansvaret å påse at anlegg og konstruksjoner oppfyller krav fastsatt i veglova med forskrifter og vegnormaler".

​

Vaar advokatfirma har i sin rapport: Bærekraft i fremtidens vegnormaler datert 1. desember 2023 skrevet følgende: 

Under 1.2 Hovedkonklusjoner: "Anleggsforskriften og kravene i vegnormalene er bindene for vegmyndighetene*".​​​​

*Asker kommune er vegmyndighet for kommunale veier og gater.

For flere detaljer: se Askers veinormal.

bottom of page