top of page
Bilde2.jpg

Saksbehandling iht Askers veinormal 

Innledning​​​​

​Bruken av vei- og gatenormal for Asker kommune 2010 (Askers veinormal) for Høn-Landås utbyggingen, har lovhjemmel iht plan og bygningsloven, vegloven, forskrift om anlegg av offentlig vei, samt planvedtak for Høn-Landås og Landås felt L3-L6, iht § 8.2 Overordnet krav.

 

Ved planvedtak er det overordnede kravet til å bruke Askers veinormal, også juridisk bindende iht plan og bygningsloven § 12-4 Rettsvirkning av reguleringsplan.

Vei- og gatenormal for Asker kommune

Som nevnt over, er det et overordnet og juridisk bindende krav at planlegging og prosjektering av samferdselsanlegg på Høn-Landås skal legge Askers veinormal til grunn.

Askers veinormal gir krav til universell utforming (slik at flest mulig, uavhengig av funksjonsevne skal kunne bruke samferdselsløsningene), samt setter krav til utforming av veier og gater, inklusiv gang,- sykkel-, og skoleveier. 

Jeg kan dokumentere flere enn 25 avvik til trafikksikkerhetskrav spesifisert i Askers veinormal for dagens regulerte ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang,- sykkel- og skolevei, fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted.

​Et utvalg av sentrale krav som ikke er møtt for gang,- sykkel- og skoleveien er gjennomgått og dokumentert på denne nettsiden.

Asker veinormal 2010.jpg

Lovhjemmel og krav for bruk av Askers veinormal:

Plan og Bygningsloven § 1-1, og § 29-4: (link til Plan og bygningsloven)

  • § 1-1: "Byggesaksbehandling etter loven skal sikre at tiltak blir i samsvar med lov, forskrift og planvedtak. Det enkelte tiltak skal utføres forsvarlig".

  • § 29-4: "Kommunen skal påse at veglovas bestemmelser om byggegrense og frisikt blir fulgt".

Lov om vegar (Veglova) § 1a og § 13 (link til Veglova)

  • § 1a: Formålet med denne lova er å tryggje planlegging, bygging, vedlikehald og drift av offentlige og private vegar, slik at trafikken på dei kan gå på et vis som trafikantane og samfunnet til ei kvar tid kan vere tente med.  Det er ei overordna målsetting for vegstyremaktene å skape størst moglig trygg og god avvikling av trafikken og ta omsyn til grannane, eit godt miljø og andre samfunnsinteresser elles».

  • § 13: Departementet gir føresegner om anlegg av offentlig veg (vegnormaler) 
     

Forskrift om anlegg av offentlig veg, § 3, pkt. 6. Vegnormaler (link til Forskrift)​

  • Vegnormalene skal sikre en tilfredsstillende og enhetlig kvalitet på vegnettet ut fra samferdselspolitiske mål.

  • Vegnormalene er en del av det tekniske grunnlaget for valg av løsning gjennom planlegging.

Samferdselsutredning for Høn-Landås, datert 22. januar 2018 (link til Samferdselsutredning)

  • Asker kommunes vei- og gatenormal skal legges til grunn ved regulering av det lokale veinettet.


Områdereguleringsplanen for Høn-Landås vedtatt 13. november 2018, og detaljreguleringsplanen for felt L3-L6 vedtatt 9. april 2024

  • I pkt. 8.2 "Overordnet krav" i reguleringsplanene er det spesifisert følgende: «Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldene vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn.

  • Ved vedtak, så er kravet til at Askers veinormal skal legges til grunn for samferdselsanlegg på Høn-Landås et overordnet og juridisk bindende krav iht plan og bygningsloven § 12-4 Rettsvirkning av reguleringsplan.

Statens vegvesen (link til Statens vegvesens sin nettside).

På Statens vegvesen sin nettside kan man lese følgende om kravene til vegnormaler:​

  • ​​"Vegnormaler er hjemlet i lovverk og gjelder all offentlig veg/gate, både for Statens vegvesen og andre myndigheter*. Vegnormalene er kravdokumenter".

* Asker kommune er veimyndighet for kommunale offentlig veier og gater i Asker.

Eksempler på sentrale krav til sikkerhet som ikke er møtt iht Askers veinormal for gang,- sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted​

 

Forord

Askers veinormal (og Statens vegvesens N100 Veg- og gateutforming der Askers veinormal ikke dekker saksområdet) stiller ikke bare krav til universell utforming, men har også spesifiserte krav til utforming av gang- og sykkelveier som følger:

 

  • Veibredder for gang- og sykkelveier.

  • Universell utforming av gang og sykkelveier.

  • Maks stigning i veikryss.

  • Horisontal kurveradius i veikryss.

  • Byggegrenser til bygninger, garasjer og veikryss.

  • Vinterlige forhold.

  • Krav til frisikt og stoppesikt i avkjørsler, veier/gater og krysset.

  • Prinsippene om universell utforming legges til grunn ved utbygging og utbedring av veier og gater.

  • Det settes krav til maks stigning på gangarealer for å tilfredsstille universell utforming (rullestolbrukere). Spesielt i sentrumsområder skal man tilfredsstille disse kravene.

  • Adkomst til planområdet skal tilfredsstille vei- og gatenormalens krav til stigningsforhold.

Som eksempel på at krav iht Asker veinormal ikke er møtt, har jeg tatt utgangspunktet i den omregulerte løsningen av den ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted, og som blant annet er koblet til et "blindt" T-kryss i Asker terrasse (som er vist på bilder under).

Veibredder for gang- og sykkelveier​​

Bredder for gang- og sykkelveier iht. Statens vegvesen Håndbok N100 Veg- og gateutforming, da bredder for gang,- og sykkelveier ikke er spesifisert i Askers veinormal.


Data for antall gående og syklende som skal bruke gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted sett i et 20 års perspektiv er ikke blitt utført av Asker kommune iht krav spesifisert i Forskrift om anlegg av offentlig veg § 2 Dimensjonerende trafikkmengder og kjøretøy pkt. 1.

  
Med 700 boliger på Landås Vest, skole, nærsenter, flerbrukshall og idrettsanlegg på Høn, samt at noen av beboerne fra de 900 boligene på Høn helt sikkerhet også vil bruke veien, vil vi anta at mellom kl. 0730 til kl. 0830 på morgenen og fra 1530 til 1630 på ettermiddagen kan det være i størrelsesorden:  

  • Mellom 50-200 syklende pr time.

  • Flere enn 100 gående pr time.

  • Adkomstveien til nedre Asker terrasse kreerer også trafikk fra gående, syklende og fra biltrafikk fra de som bor der, samt fra gående og syklende på basis av tur og friluftsaktiviteter. 

  • I tillegg vil skoleungdom som går eller sykler mot Høn skole/flerbrukshall komme motstrøms de som skal gå eller sykle mot Asker sentrum. 

 Iht vurderingen av trafikkmengden over, vil kravet til veibredde for kun en gang,- og sykkelvei være mellom 4,0 og 4,5 meter iht. Tabell E.

Skjermbilde 2025-02-27 192720.jpg

​​​​​​​​​Oppsummering:

Nedre Asker terrasse møter overhodet ikke kravene til veibredder for en gang- og sykkelvei iht. Statens vegvesens krav på mellom 4,0 til 4,5 meters bredde mot faktisk bredde i nedre Asker terrasse på mellom 2,0 til 3,0 meter.

Og dette skal reguleres inn gjennom en smal passasje i nedre Asker terrasse hvor:

  • Veien (SGS9) er kun 2 meter bred, og tilfredsstiller kun krav til gangsti.

  • Hvor sikten fra de 3 nærmeste naboene er tilnærmet ikke eksisterende/svært begrenset (se bildene under).

​​Universell utforming av gang og sykkelveier

​​​​​​​​I Askers veinormal under pkt. 2.6 Gang-/sykkelvei (G/S) står følgende krav:

"Gangarealer må ikke utformes med en stigning brattere enn 1:20 (5%) for å tilfredsstille universell utforming. Ved vanskelige forhold kan brattere stigning vurderes, men da må lengden begrenses og det må legges inn hvilerepos. I byggeforskriften er det tillatt stigning på inntil 1:12 (8%) for korte strekninger (bør ikke overstige 3 meter)".

For den regulerte gang,- sykkel- og skoleveien mellom Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted er stigningen i begge bakkene (over en lengde på 50 meter) og inn mot det svært trafikkfarlige og "blinde" T-krysset 12% mot kravet på 5% for å møte kravet til universell utforming som vist på bildene under.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Kravene i Askers veinormal er basert på Statens vegvesen Håndbok N100 Veg- og gateutforming hvor det står følgende vedrørende stigningsforhold:​​

Bilde8.png

Oppsummering

​Regulert gang-, sykkel- og skolevei via Asker terrasse, og gjennom det "blinde" T-krysset som vist på bildene over, har en stigning/fall på over 12% på over 50 meters lengde, mot krav til en maksimal stigning/fall på 5%.

Kravet til maksimal stigning/fall for gang- og sykkelveier er overhode ikke møtt i Asker terrasse, og dette medfører at man kun ved å rulle på sykkel, enkelt kan få hastigheter på over 45 km/t ned de to bakkene som ender/starter i det "blinde" T-krysset. Mulighet for høye hastigheter, og svært lange stopplengder ved trafikk i kun 30 km/t pga de bratte bakkene, gir syklistene langt mindre tid til å observere og lese trafikkbildet, da Asker terrasse, inklusiv T-krysset som ender "blindt" inn mot en eiendom, er svært uoversiktlig, har minimal frisikt og er således svært trafikkfarlig. 

Maks stigning for veikryss

​​T-kryss skal utformes med min. 8 meters lengde med svak stigning/fall (maks. 3,5%) slik at hastigheter og bremselengder inn mot krysset kan avpasses best mulig. Dette bidrar også til at man kan få bedre oversikt og lesbarhet i og rundt veikrysset. 

​Kravet iht Askers veinormal er som følger:

Bilde9.jpg

Oppsummering

Kravet til utforming av det "blinde" T-krysset er overhode ikke møtt i Asker terrasse iht Askers veinormal. T-krysset er heller ikke utformet med «depot/stoppested» over 8 meter med maks. stigning på 3,5% (faktisk 12%), og er i tillegg med sine 2 bratte bakker (12% stigning over 50 meter) et svært trafikkfarlig veikryss.

Grunnet de store stigningene/fall på veiene inn mot T-krysset kan hastigheter og bremselengder lett bli svært høye og lange. I tillegg, vil den manglende utformingen av selve T-krysset iht krav ("blindt" T-kryss, manglende frisikt, 90 graders horisontalkurve i T-krysset, etc.), gjøre det svært vanskelig for gående-,  syklende-, og skolelever og kunne "lese" og få et oversiktsbilde av trafikkforholdene i det "blinde" T- krysset og Asker terrasse. 

​Minimum horisontal kurveradius i kryss

For at et T-kryss skal være så oversiktlig og lesbart som mulig, er det krav iht Askers veinormal til hvordan et T-kryss skal være utformet i horisontalplanet.

​I et T-kryss er kravet iht Askers veinormal (ref. Tabell 1, Samletabell - krav til utforming i de ulike veiklassene for veiklasse B2), at minimum horisontalkurve/radius er på 50 meter.

Det å opprettholde en minimum radius på 50 meter er svært viktig, da et T-kryss ikke skal legges i skarpe horisontalkurver, da sikt og lesbarhet da vil bli sterkt redusert.

​​​​​​​​Som vist under er faktisk minimum horisontalkurve kun ca. 7 meter i T-krysset i Asker terrasse mot et minimumskrav på 50 meter iht Askers veinormal.

T- krysset er heller ikke utformet som et T-kryss (hvor primærveien er det rette strekket gjennom T-krysset og sekundærveien er lagt 90 grader ut fra primærveien), men har en primærvei som ender som en «blind vei» i T-krysset (se bilde under). 

Horisontalkurver.png

Videoer som viser den ikke-universelle og trafikkfarlige gang-, sykkel -og skoleveien, som ikke tilfredsstiller noen krav til trafikksikkerhet iht Askers veinormal. 

Oppsummering

De bratte stigningene og det "blinde" T-krysset fører til høye hastigheter, lange stopplengder på minst 45 meter (ved kun 30 km/t - vinterlige forhold) og redusert mulighet til å lese trafikkbildet. Kombinasjonen av myke trafikanter, manglende universell utforming og begrenset oversikt gjør det svært vanskelig å opprettholde vikeplikt og sikre trygg samhandling mellom gående, syklende og kjørende.

Dette skaper et trafikkscenario i Asker terrasse med svært høy ulykkesrisiko. 

Krav til byggegrenser for bygninger, garasjer og veikryss

Kravene som er gitt i Askers veinormal for avstand fra en vei til bygning, garasjer og veikryss er å sikre for best mulig sikkerhet, funksjonalitet og trivsel.  

 

Byggegrense til bygninger 

Krav til byggegrenser fra vei (senterlinje) til bygninger er spesifisert i Tabell 1. Samletabell - krav til utforming i de ulike veiklassene iht. Askers veinormal. 

 

Byggegrense for offentlig vei, veiklasse B1 er 7 meter fra senterlinje vei til bygning.

Nedre Asker terrasse er en privat vei/gatetun hvor bygninger og garasjer står tett inntil veien grunnet svært små tomter, da det 5 mål store private fellesarealet som nå er regulert av Asker kommune som grøntareal for Landås felt L1-L2 skulle kompensere for manglende arealer rundt eiendommene for rekreasjon, lek, grøntområder, etc. 

Under viser jeg bilder av to boliger, hvor den ene faktisk ligger inni den 3 meter brede veien, mens den andre eiendommen ligger 2,5 meter fra senterlinje vei, mot krav til 7 meter avstand. 

Krav til byggegrense til garasjer

Avstandskrav for garasjer fra regulert formålsgrense (vinkelrett på veien er 5 meter og for garasjer parallelt med veien 2 meter som vist under.

Vinterlige forhold
Skjermbilde 2025-02-28 155615.jpg

Under viser jeg 4 garasjer som ikke møter avstandskrav. Referanse til krav er gitt til Figur 1 over, og Tabell 1. Samletabell - krav til utforming i de ulike veiklassene iht. Askers veinormal.

Avstandskrav for garasje tverrstilt og som går helt ut i veien, og en garasje vinkelrett (5 meter fra regulert formålsgrense) som ikke møter krav (bilder under).

Avstandskrav for garasje loddrett (2 meter fra regulert formålsgrense) ikke møtt (bilder under).

​Krav til byggegrense kryss​​​​

Byggegrense i kryss fastsettes ved å måle langs senterlinje vei. Høyeste veiklasse (B2 for primærvei i Asker terrasse) er dimensjonerende. Kravene for de ulike veiklassene er:​​​

Byggegrense i kryss.jpg
Bilde14.jpg
Byggegrense 2.jpg
Bilde13.jpg

Oppsummering

Det hvite huset som ligger inn mot det "blinde" T- krysset skulle etter kravene i Askers veinormal ha en byggegrense iht veistandard B2 (hovedvei) , som er lik 30x30 meter. I realiteten er byggegrensen 19x19 meter, noe som reduserer frisikten og oversiktsbilde i T-krysset betraktelig, da huset også ligger ca. 4 meter lavere enn det "blinde" T-krysset. 

Vinterlige forhold

Vinterlige forhold har stor innvirkning på trafikksikkerheten, grunnet redusert frisikt på grunn av snø, samt svært lange stopplengder pga. is, snø og slaps.

Videoen under viser hvordan forholdene kan være fra 4 til 10 uker gjennom vinteren i nedre Asker terrasse. Bilene må ta fart fra bunnen av veien for å komme opp den bratte stigningen (12% stigning, mot krav til 5% stigning iht Askers veinormal.

Det å opprettholde vikeplikten fra høyre i T-krysset på toppen av bakken er svært vanskelig, da kravet til et 8 meter langt "depot/stoppested" som kun skal ha 3,5% stigning ikke finnes, noe som gjør det umulig å stoppe/senke farten før krysset pga den bratte stigningen. I tillegg er det "blinde" T-krysset svært uoversiktlig utformet, og møter ingen trafikksikkerhetskrav iht Askers veinormal.

Frisikt

I Asker terrasse (115 moh) har vi vinterlige forhold 5 til 6 måneder i året, og hvor snøfall kan føre til at man får svært redusert frisikt grunnet bygninger og garasjer som ligger tett inntil veien, samt at tomtene er så små at det ikke er noen annen plass å legge snøen enn tett inn til avkjørslene.

Her er noen eksempler fra Asker terrasse på svært redusert frisikt (iht krav 110 cm over bakkenivå) grunnet snøfall.

Under er det vist hvordan snø reduserer frisikt i T-krysset i Asker terrasse, et veikryss som ikke møter noen trafikksikkerhetskrav, inklusiv krav til frisikt iht til det overordnede og juridisk bindende kravet at Askers veinormal skal legges til grunn for samferdselsanlegg på Høn-Landås. 

Stoppeavstand grunnet vinterlige forhold

Med vinterlige forhold 5 til 6 måneder i året i Asker, hvor snø, is og slaps på veier og gater gjør at man får stoppeavstander i Asker terrasse helt opp mot 45 meter (for detaljer, se tabell under) i kun 30 km/t på sykkel. 

Stoppeavstand handler om hvor lang strekning en bil eller sykkel trenger for å stanse helt etter at en fører oppdager en fare og begynner å bremse.


Dette er kritisk for trafikksikkerheten, med tanke på at man kan få hastigheter opp mot 45 km/t og stoppelengder godt over 70 meter, bare ved å rulle ned de to bakkene som vist under, og som har en stigning/fall på 12% over 50 meter (mot krav 5%). 

Krav til frisikt og stoppesikt

Se stoppeavstander og noter, basert på forventende hastigheter for syklister i Asker terrasse i tabellen under. 

Stoppelengder 2025-09-14.jpg

Noter:
1)    Formel for beregning av stoppeavstand (stoppeavstand er reaksjonstid (2 s) + bremselengde)
s = (0.278 * t * v) + v² / (254 * (f + G))   

Hvor:
s = Stoppeavstand
t = Responstid (sekunder)
f = Friksjons koeffisient mellom dekk og vei. Den er vanligvis 0,7 for tørre forhold, mellom 0,3 og 0,4 (0,35 brukt i beregningene) i våte overflater, og 0,25 for det som betegnes som "godt norsk vinterføre". Strøing og grusing skal bidra til at friksjons faktoren ikke blir lavere enn 0,25. Friksjonen kan imidlertid bli lavere, noe som vil påvirke trafikksikkerheten negativt, avhengig av kvaliteten på vedlikeholdsarbeidet som blir utført. 

G=Veghelling uttrykt som en desimalverdi. En positiv verdi indikerer en oppoverbakke, og en negativ verdi indikerer en nedoverbakke.

v = Kjøretøyets hastighet (km/t).

Krav til frisikt i avkjørsler, veier/gater og veikryss

​Frisikt i veier og kryss er helt avgjørende for trafikksikkerheten - det handler om at trafikantene skal kunne oppdage andre kjøretøy, syklende, fotgjengere eller hindringer i tide til å reagere. 

Hvis sikten er dårlig, øker risikoen for ulykker, spesielt i områder der trafikken krysser eller endrer retning som i et veikryss.

Kravet er at du skal ha frisikt til sidene, fra en høyde av 110 cm over bakkeplan, noe som representer førers øyehøyde sett fra et kjøretøy. ​​​​​​​​​

​Det er manglende frisikt i både avkjørsler og i det "blinde" T-krysset i Asker terrasse. Under viser vi noen eksempler på hvor kravet til frisikt ikke er møtt.

​​Manglende frisikt i avkjørsler

Under viser vi 2 eksempler, hvor frisikten fra avkjørsler/garasjer fra veien i nedre Asker terrasse er nesten helt fraværende. 

Manglende frisikt i T-krysset i Asker terrasse

Frisikten i det "blinde" T-krysset i Asker terrasse er nesten helt fraværende i alle de 3 retningene (fra begge primærveiene som går inn/ut av T-krysset, samt sekundærveien som går ned i nedre Asker terrasse).

Byggegrense på 19x19 meter, mot krav 30 x 30 meter hindrer frisikten betraktelig.

Huset ligger altfor nært T-krysset, og da huset også ligger ca. 4 meter lavere enn T-krysset, blir frisikten for kjørende og gående som kommer fra øvre Asker terrasse (vei som kommer inn fra venstre i bilde til høyre) svært begrenset.

Manglende frisikt fra de 2 primærveiene i T-krysset i Asker terrasse

De to primærveiene som går inn i det "blinde" T-krysset har ikke frisikt i det hele tatt, da primærveiene ligger ca. 1 meter lavere enn eiendommen hvor det kreves frisikt til. 

Manglende frisikt sett fra øvre Asker terrasse​​​​​​​​​

​Manglende frisikt sett fra Asker terrasse retning Asker stasjon​​​​​​​​​​​​​​​

​​​​​​​​​​​​​​​Oppsummering - Frisikt

Frisikt i veier og kryss er helt avgjørende for trafikksikkerheten - det handler om at trafikantene skal kunne oppdage andre kjøretøy, syklende, fotgjengere eller hindringer i tide til å reagere, og bidra til å redusere risikoen for ulykker.

Frisikten i Asker terrasse er som dokumentert over, svært dårlig .

I Asker terrasse har man en kombinasjonen av svært dårlig frisikt, en utforming av veier og T-kryss som ikke møter noen krav til universell utforming og utforming av veier og gater iht Askers veinormal/Statens vegvesen N100 vegnormal, samt stoppeavstander på minst 45 meter som kan forventes ved vått føre og ved "vinterlige forhold".

Dette fører til at kjørende,- gående ,- syklende og skoleelever ikke har tid nok til å se farer, vurdere situasjonen, opprettholde vikeplikten og bremse eller styre unna i veien i den ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang-, sykkel- og skoleveien gjennom Asker terrasse.

​​​​Konklusjon - Saksbehandling iht Asker veinormal

Den regulerte ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted, møter ingen krav til trafikksikkerhet (flere enn 25 avvik til krav kan dokumenteres) iht det overordnede og juridisk bindene kravet at Askers veinormal skal legges til grunn for samferdselsanlegg på Høn-Landås.

Det overordnede og juridisk bindende kravet til at Askers veinormal skal legges til grunn for samferdselsanlegg på Høn-Landås, gjaldt fra da områdereguleringsplanen for Høn-Landås ble vedtatt 13. november 2018.

Dette iht plan og bygningsloven § 12-4. Rettsvirkning av reguleringsplan som spesifiserer: "En reguleringsplan fastsetter framtidig arealbruk for området og er ved kommunestyrets vedtak bindende for nye tiltak eller utvidelse av eksisterende tiltak som nevnt i § 1-6.

Asker kommune har i brev til meg den 2. april 2024 blant annet skrevet at "Vei- og gatenormal for Asker kommune har visse anbefalinger mht. bredde og standard til gang- /sykkelvei. Dessverre er det slik at flere steder i Asker vil disse anbefalingene være svært vanskelig å oppfylle". Videre skriver kommunen at "Vei- og gatenormalen er ikke juridisk bindende". Dette er feil, se Brev fra Asker kommune for detaljer

Det er derfor ikke noen universell utforming og utforming av veier og gater iht krav, slik at man isteden har fått en ikke-universell og svært trafikkfarlig løsning for gang-, sykkel og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted.

Asker kommune har avviket og ikke fulgt opp følgende nasjonale og internasjonale krav for universell utforming og utforming av veier og gater

Krav som Asker kommune har avviket og ikke fulgt opp for universell utforming:

  • Nasjonal transportplan (NTP) for 2014-2023, side 225.

  • ​​​​Trafikksikkerhetsplan 2015-2018 for Asker kommune.​

  • Plan og bygningsloven (§ 1-1, femte ledd).

  • Planprogram for Høn-Landås datert 18 juli 2016.​​​

  • Statens vegvesen, Vegnormal N100 – Veg- og gateutforming.​

  • Vei- og gatenormal for Asker kommune 2010.

  • Likestillings- og diskrimineringsloven.​

  • FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD).

​For flere detaljer: Se Universell utforming.

Krav som Asker kommune har avviket og ikke fulgt opp for utforming av veier og gater:

​For flere detaljer: Se Askers veinormal

​For flere detaljer om Asker kommunes ikke-eksisterende saksbehandling av trafikksikkerheten for gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted, se følgende link: Mulig korrupsjon i Asker kommune 

bottom of page