top of page
perlen1.jpg

Krav til universell utforming

​Forord

Universell utforming handler om at alle, inklusiv rullestolbrukere, skal kunne benytte veier og gater. Universell utforming er et overordnet prinsipp for samferdselsanlegg i alle kommuner, inklusiv Asker kommune. Kommunen har følgelig forpliktet seg til å følge opp universell utforming av samferdselsanlegg på Høn-Landås iht. følgende føringer og krav:

Nasjonal transportplan (NTP) for 2014-2023 (side 224):

"Transportsystemet skal være universelt utformet. Regjeringen vil:

  • Øke satsingen på tiltak for å få et mest mulig tilgjengelig og universelt utformet transportsystem.

  • Bidra til at hele reisekjeder blir universelt utformet, slik at transportsystemet i så stor grad som mulig kan benyttes av alle. 

  • Prioritere utbedring av kryss og sikring av kryssingspunkter for fotgjengere og syklister.

  • At framkommelighet, tilgjengelighet og sikkerhet for fotgjengere ved anleggsarbeid skal bedres.

  • At tiltak som sikrer universell utforming vurderes innarbeidet ved ordinære vedlikeholds- og utbedringsprosjekt.

  • At knutepunkt, veg- og gatesystemer skal ha en logisk og «lesbar» utforming, skilting og merking på tvers av forvaltningsnivåene."

​Trafikksikkerhetsplanen (2015-2018) til Asker kommune: 

  • ​"Anleggelse av gang- og sykkelveier er i første omgang et viktig tiltak for å skape økt framkommelighet og trygghet for de myke trafikantene" (side 28). 

  • "Drift og vedlikehold og universell utforming er også temaer som har betydning for trafikksikkerheten" (side 24). 

  • "Det er videre en forutsetning at alle anlegg som bygges skal ha en universell utforming slik at alle mennesker skal kunne bruke dem på en likestilt måte så langt det er mulig, uten spesielle tilpasninger eller hjelpemidler" (side 24).  

NTP 2014-2023.jpg
Trafikksikkerhetsplan 2015-2018.jpg

​Plan- og bygningsloven (§ 1-1, femte ledd):

  • "Prinsippet om universell utforming skal ivaretas i planleggingen og kravene til det enkelte byggetiltak".

       Link til plan og bygningsloven.

​​Planprogram for Høn-Landås (datert 18. juli 2016): 

  • Under "Rikspolitiske retningslinjer for universell utforming" står det: "Formålet med retningslinjene er å sikre at planlegging på alle nivåer bidrar til utvikling mot et mer universelt utformet samfunn. Retningslinjene skal legges til grunn ved all planlegging etter plan og bygningsloven" (side 6).

  • "Det er derfor naturlig at gående og syklende gis prioritet i trafikkbildet. Planarbeidet tar sikte på å etablere spesielt attraktive ferdselsårer for myke trafikanter gjennom planområdet og mot viktige målepunkt i nærområdet" (side 20).

​​Områdereguleringsplanen for Høn-Landås (vedtatt 13. november 2018)

  • Referanse er gitt til punkt 8 Samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur, hvor det under punkt 8.2 Overordnet krav står følgende: "Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldende vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn". 

  • Ved at områdereguleringsplanen for Høn-Landås ble vedtatt 13. november 2018, er det overordnede kravet til at vei- og gatenormalen for Asker kommune skal legges til grunn juridisk bindende. 

Planprogram 2016.jpg
Områderegukeringsplan 2018.jpg

Statens vegvesen, Vegnormal N100 – Veg- og gateutforming 2013

  • Prinsippene om universell utforming legges til grunn ved utbygging og utbedring av veier og gater (side 12). 

  • Gang- og sykkelveger planlegges som et sammenhengende og universelt utformet nett (side 14).

  • I byer og tettsteder planlegges sammenhengende nett for gående. Prinsippene for universell utforming legges til grunn (side 16).

​​​​​​​​​​​​Vei- og gatenormal for Asker kommune (2010)

  • Adkomst til planområdet skal tilfredsstille Vei- og gatenormalens krav til stigningsforhold (side 6).

  • Prinsippene om universell utforming (rullestolbrukere) legges til grunn ved utbygging og utbedring av veier og gater (side 6).

  • Det settes krav til maks stigning på gangarealer for å tilfredsstille universell utforming (rullestolbrukere). Spesielt i sentrumsområder skal man tilfredsstille disse kravene (side 6).

  • Under de ulike veiklassene er det tatt inn noen viktige krav til universell utforming (side 6).

Askers veinormal 2010.jpg

​​​​​​​​​​​​​Likestillings- og diskrimineringsloven

  • Lovens formål er å fremme likestilling og hindre diskriminering.

  • Med likestilling menes likeverd, like muligheter og like rettigheter.

  • Manglende universell utforming av tilbud rettet mot allmenheten regnes for diskriminering. 

FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD)

  • Norge skrev under på FN-konvensjonen i 2007, og ratifiserte den i 2013.

  • FN-konvensjonen skal sikre at funksjonshemmende får innfridd sine menneskerettigheter på samme måte som alle andre.​​

Planbeskrivelsen for Høn-Landås datert 15. oktober 2018

I planbeskrivelsen for Høn-Landås datert 15. oktober 2018, kan man lese følgende under  Utforming gang- sykkelvei og fortau (side 71):

  • "Det er lagt opp til at overordnet g/s- anlegg skal planlegges med universell utforming, logisk linjeføring, samt god kurvatur. I tillegg er det tilrettelagt for et nett av turstier innenfor de ulike utbyggingsområdene som skal supplere g/s-veinettet. Dette skal styrke den grønne mobiliteten, samt gjøre fremkommeligheten for myke trafikanter bedre".

​​​Reaksjoner på manglende universell utforming:

​Beboere på Landås-feltet er forståelig nok også opptatt av universell utforming av gang- og sykkelveier. Budstikka publiserte 7. januar 2024 en artikkel som omhandlet universell utforming kontra universell utfordring. Artikkelen viser til følgende sitat fra en av beboerne på Landås-feltet:

 

"Universell utforming og grønn mobilitet er tydelige prinsipper i reguleringsplanen for utbyggingen av hele området. Så lenge gang- og sykkelveien ikke blir ferdig, opplever jeg som beboer at vi har en "universell utfordring". Her er det mange eldre med nedsatt bevegelsesevne. Uten gang- og sykkelveien må vi gå opp bratte trapper og gangvei til Hønsveien. For mange eldre og bevegelseshemmede er dette svært krevende, og for noen bortimot umulig. Vi beboere opplever at vi nærmest blir "sperret inne" på området".


Beboeren på Landås-feltet har jo helt rett!

Men, det er et stort problem: Gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted er ikke-universell og svært trafikkfarlig og møter ingen krav til trafikksikkerhet iht Askers veinormal.

Aunan.png

Oppsummering

Føringer og krav til universell utforming er klart spesifisert i Nasjonal transportplan (NTP), trafikksikkerhetsplanen (2015-2018) til Asker kommune, plan- og bygningsloven, planer for Høn-Landås, områdereguleringsplanen for Høn-Landås, Vegnormal N100, samt Askers veinormal.

 

Konklusjon​​

Asker kommune har regulert inn en ikke-universell og svært trafikkfarlig løsning for gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted som vist på bildene under. Dette til tross for klare krav til universell utforming av veier og gater iht. styrende dokumentasjon som beskrevet over. For detaljer, se Saksbehandling iht veinormal 

bottom of page