top of page
IMG_4313.jpg

Ekspropriasjon

​Innledning - Ekspropriasjon

Ekspropriasjon er et svært inngripende virkemiddel hvor det offentlige, i dette tilfellet Asker kommune, kan overta privat eiendom eller rettigheter uten samtykke fra eier, men mot erstatning. Et slikt inngrep kan bare skje når det foreligger klar lovhjemmel og når tiltaket er nødvendig for å gjennomføre en gyldig reguleringsplan. ​

Ekspropriasjon forutsetter at kommunen opptrer med særlig aktsomhet, følger strenge saksbehandlingskrav, og kan dokumentere at inngrepet er "til mer gagn enn skade" både for samfunnet og de som rammes. De som rammes i dette tilfelle, er beboerne i Asker terrasse, samt brukerne, inklusiv skoleelever av den omregulerte ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted. Dokumentasjon på den ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted er vist på nettsiden Saksbehandling iht veinormal

Videre krever loven at alle alternativer til ekspropriasjon skal være vurdert, og at grunneier har fått en reel mulighet til medvirkning og kontradiksjon.

Vi har fremlagt et meget godt alternativ til ekspropriasjon som en minnelig løsning:

Om å regulere den gamle jernbanetraseen som en universell og trafikksikker gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via kulvert under dagens jernbane og "Perlen" og inn mot Asker sentrum.

Vårt forslag til en universell og trafikksikker løsning via den gamle jernbanetraseen er som vist på bildene under:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vår argumentasjon for å bruke denne universelle og trafikksikre løsningen for gående, syklende og skoleelever, se Bruk av gammel jernbanetrase for detaljer. 

Det er derfor avgjørende at kommunen kan vise til et lovlig vedtatt planvedtak, og at tiltaket bygger på korrekte og etterprøvbare faglige vurderinger, herunder trafikksikkerhet, universell utforming og andre krav i Askers veinormal og planbestemmelser. 

Dette kan ikke Asker kommune dokumentere, da kommunen har avviket og ikke fulgt opp krav spesifisert i lover, forskrift, samferdselsutredning, samt to planvedtak - se Saksbehandling iht veinormal for detaljer. 

Ekspropriasjon - Relevante lovbestemmelser og krav

  1. Oreigningslova § 2 (annet ledd) – Interesseavveining
    Ekspropriasjon kan bare gjennomføres dersom det er «tvillaust til meir gagn enn skade». Dette betyr at tiltakets samfunnsnytte må klart overstige ulempene og skadene for berørte grunneiere og brukerne av den ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang-, sykkel- og skoleveien.

  2. Oreigningslova § 12  - Krav til saksbehandling før ekspropriasjon​​
    Pålegger kommunen å foreta en grundig planvurdering og interesseavveining før vedtak. Ekspropriasjon kan bare skje dersom tiltaket er nødvendig, faglig forsvarlig og klart større gagn enn skade. 

  3. Oreigningslova § 30 – Henvisning til plan- og bygningsloven
    Ved ekspropriasjon etter plan- og bygningsloven gjelder de samme grunnleggende krav til interesseavveiing og nødvendighet som i oreigningslova.

  4. Plan- og bygningsloven § 1-1 – Lovens formål
    Sikrer åpenhet, forutsigbarhet og medvirkning i planprosesser, og at tiltak skal skje i samsvar med lover, forskrift og planvedtak. Brudd her kan svekke gyldigheten av et ekspropriasjonsvedtak.

  5. Plan og bygningsloven § 16-1 - Ekspropriasjon for gjennomføring av reguleringsplan
    Gir kommunen adgang til å ekspropriere grunn som er nødvendig for å gjennomføre en lovlig ekspropriasjon. Tiltaket må være i tråd med planes forutsetninger, herunder krav til veinormal, trafikksikkerhet og universell utforming. 

  6. Plan- og bygningsloven § 16-2 – Ekspropriasjon til gjennomføring av reguleringsplan
    Kommunestyret kan vedta ekspropriasjon dersom det er nødvendig for å gjennomføre reguleringsplanen. Det kreves at planen er lovlig vedtatt og at gjennomføringen bygger på faktiske og faglig forsvarlige vurderinger.

  7. Forvaltningsloven § 17 – Utredningsplikt
    Kommunen skal sørge for at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes. Dette innebærer blant annet å innhente faglige vurderinger og gi partene anledning til å uttale seg.

  8. Grunnloven § 105 – Vern mot ekspropriasjon uten erstatning
    Slår fast at ingen kan fratas eiendom uten full erstatning, og at ekspropriasjon bare kan skje med hjemmel i lov og etter saklig grunn.

Asker kommune har avviket og ikke fulgt opp lover, forskrift, utredning og to planvedtak til at Askers veinormal skal legges til grunn for samferdselsanlegg  på Høn-Landås, og har vel strengt tatt ikke møtt relevante lovbestemmelser og krav som vist over.

perlen1.jpg
perlen.jpg
perlen4.jpg
hoen4.jpg

Reportasje i Budstikka den 12. mars 2024

I formannskapsmøte den 12. mars 2024 vedrørende sluttbehandling av utbyggingsplanene for Landås felt L3-L6, var kommuneplansjef Tor Arne Midtbø til stede og holdt en timelang presentasjon og svarte på spørsmål. I Budstikka samme dag kunne vi lese følgene: 

Varsler ekspropriasjon

"En sentral del av planen for Høn-Landås er at gående og syklende skal komme til Asker sentrum via gaten i Asker terrasse. På Landås er det allerede planert ut og gruslagt en bred og fin trasse som leder til Asker terrasse. Her skal det bli en flott gang- og sykkelvei, men det er et stort problem, beboere i Asker terrasse har satt seg på bakbeina og nekter Selvaag å fullføre gang- og sykkelveien helt frem, til Asker terrasse. Derfor endrer traseen seg i dag brått i en grøft noen meter fra Asker terrasse. Det har den gjort siden 2021. Budstikka har flere ganger omtalt den fastlåste situasjonen og konsekvensene for beboerne på Landås som må ta solide omveier til sentrum".​

Trakssering bilde 1.jpg

​​"Kommuneplansjef Tor Arne Midtbø har tydeligvis fått nok av skyttergravskrigen mellom grunneierne og kommunen. Nå varsler han at kommunen forbereder ekspropriasjon av den lille veistubben som i dag er privat, slik at hele Asker terrasse blir en offentlig vei. Kommunen må sikre retten til allmenn ferdsel på denne veien. En del av veien er i dag privat, men er regulert til offentlig vei. Vi har i verste fall en mulighet til å ekspropriere den retten. Dette er noe vi for så vidt forbereder, selvfølgelig, sa Midtbø". 

Tor Arne Midtbø.jpg

Bilde fra Budstikka: Kommuneplansjef i Asker kommune: Tor Arne Midtbø.

Eksproprieringsvarsel mottatt 2. juni 2025

Beboerne i nedre Asker terrasse mottok et varsel om ekspropriering fra Asker kommune den 2. juni 2025. 

Varselet om ekspropriering gjelder følgende av våre eiendommer:

  • Gbnr 2/289 

  • Deler av Gbnr 2/294 mot Landås. 

  • I tillegg har Asker kommune allerede omregulert vårt 5 mål store private fellesareal/friområde (Gbnr. 2/294) til å bli en del av grøntanlegget for Landås felt L1-L2.

I siste del av eksproprieringsvarselet fra kommunen kan man lese følgende: "Den valgte løsningen er vedtatt av kommunestyret, og områdereguleringsplanen er bindende for utvikling av området. Planprosessen er avsluttet, og planen skal nå gjennomføres slik kommunestyret har vedtatt".

Dette skriver altså Asker kommune, som har avviket og ikke fulgt opp lover, forskrift, og  samferdselsutredning på Høn-Landås for bruk av veinormaler. I tillegg har kommunen avviket og ikke fulgt opp det overordnede og juridisk bindende kravet iht § 8.2 Overordnet krav i de vedtatte reguleringsplanene på Høn-Landås til at "gjeldende vei- og gatenormal for Asker kommune skal legges til grunn" for samferdselsanlegg på Høn-Landås.

Resultatet har derfor blitt at det er regulert inn en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted.

Forside - Varsel om ekspropriering 2. juni 2025..jpg
Bilde av nedre Asker terrasse.jpg

Bilde av Asker terrasse, Gbnr. 2/289 og 2/294 hvor det er varslet ekspropriering.

Bilde av Gnr 2 Brn 294.jpg

Bilde av Gbnr. 2/294 som allerede er omregulert fra et privat fellesareal/friområde til et grøntanlegg for Landås L1-L2. 

Svarbrev til Asker kommune 30. juni 2025

Beboere i nedre Asker terrasse svarte på varselet om ekspropriering fra Asker kommune den 30. juni 2025. 

I vårt svarbrev, som vist til høyre, svarer vi blant annet;

  • Planen inneholder bindende krav til veinormal – ikke fulgt.

  • I områdereguleringsplanen for Høn-Landås, § 8.2 Overordnet krav, er det spesifisert: «Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldene vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn». Dette er en juridisk bindende planbestemmelse.

  • ​Krav om behandling som ulovlig tiltak.

  • På bakgrunn av ovenstående fremmer jeg krav om at tiltaket behandles som ulovlig etter plan- og bygningsloven §§ 1-6 og 32-1, ettersom:

    • Tiltaket er i strid med den vedtatte reguleringsplanens bindende bestemmelser (§ 8.2).

    • Det ikke foreligger vedtak om dispensasjon eller ny plan, jf. §§ 19.2 og 12-4.

    • Kommunen erkjenner selv i brev fra 2. april 2024, at veinormalen ikke er lagt til grunn, og ingen konkret faglig vurdering av trafikksikkerheten ligger i plandokumentene.

    • Etterlyst faggrunnlag via Asker innsyn er ikke fremlagt.

    • Kommunen har ikke fulgt opp lover, forskrift og samferdselsutredning på Høn-Landås for bruk av veinormaler.

    • Ekspropriasjon kan ikke skje uten at reguleringsplanen er lovlig gjennomført.

Forside - Uttalelse til varsel om ekspropriasjon 30. juni 2025..jpg
  • Følgende faggrunnlag er fortsatt ikke besvart av kommunen som framsatt i "Varsel om ekspropriasjon" 2. juni 2025:

    • "I arbeidet med områdereguleringen ble flere alternative gang-/sykkelforbindelser mot Asker sentrum vurdert, inklusive den gamle jernbanetraséen. Alternativet ble imidlertid ikke valgt, blant annet fordi løsningen er teknisk, kostnadsmessig og funksjonelt (uu) krevende".

    • Undertegnede ba om innsyn i denne vurderingen via Asker Innsyn 23. august 2024 (sak 20/190-166), med følgende forespørsel:

    • "Ønsker å få oversendt det arbeidet som ble utført av Asker kommune med områdereguleringen som følger":

      • Den faglige vurderingen på at alternativet er teknisk og funksjonelt krevende.

      • Kostnadsoverslaget brukt i vurderingen».

Det er per dags dato gått over 15 måneder uten svar, til tross for purringer, senest i vårt brev av 30. juni 2025. Uten svar, og ingen dokumentasjon så ser dette ut til å være enda en usann uttalelse fra Asker kommune!

Bilder av den ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted som ikke møter noen krav til trafikksikkerhet iht Askers veinormal, er vist under (for detaljer, se Saksbehandling iht veinormal).

Saksframlegg til formannskap og kommunestyret mottatt 1. oktober 2025

Beboere i nedre Asker terrasse svarte på varselet om ekspropriering fra Asker kommune den 30. juni 2025. 

Bilde av Saksframlegg.jpg

I saksframlegget skriver Asker kommune blant annet;

  • Kommunen eksproprierer et stripeareal på 28 kvm fra gbnr. 2/294  og hele eiendommen gbnr. 2/289 til sammen ca. 708 kvm. 

  • Ingen av tilbudene om frivillig avtale om grunnavståelse til gjennomføring av reguleringsplanen har ført frem.
    Kommentar: Vi har ikke latt oss bli fristet av "judas" penger for at kommunen og Selvaag bolig skal regulere inn en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei, som kan få store ulykkeskonsekvenser for gående-, syklende og skoleelever. 

  • Grunneierne motsetter seg ekspropriasjon, og er spesielt bekymret for trafikksikkerheten.​

  • Kommunedirektøren mener det er stor samfunnsnytte av å ferdigstille gang- og sykkelveien. Kommentar: En ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei har ingen samfunnsnytte overhodet!

  • Kommunedirektøren skriver at "Kommunestyret har vedtatt at det skal åpnes for blandet trafikk i Asker terrasse, og kommunedirektøren fastholder at dette er forsvarlig"
    Kommentar. Forsvarlig? Kommunen har avviket og brutt lover, forskrift og to planvedtak om å legge det overordnede og juridisk bindende kravet til at Askers veinormal skal til grunn som kravdokument for trafikksikkerheten på Høn-Landås. Regulering av en gang-, sykkel- og skolevei inn i en adkomstvei og boligvei i Asker terrasse endrer kravene til trafikksikkerhet og funksjonalitet. Dette utløser plikt til å følge Askers  veinormal!
    Jeg kan dokumentere flere enn 25 avvik til sikkerhetskrav iht Askers veinormal i Asker terrasse, mens kommunen mener det er forsvarlig, uten å kunne dokumentere noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse. Dette er en direkte usannhet fremført først av kommuneplansjef Tor Arne Midtbø (12.03.2024) og nå gjentatt av kommunedirektøren!

  • Kommunedirektøren skriver: "Reguleringsplanen har blitt til gjennom en omfattende prosess med tanke på fornuftig disponering av arealet i i planområdet".
    Kommentar: Det er umulig at kommunen kan ha gjort en fornuftig disponering av arealet, når forutsetningene og kravene i lover, forskrift og det overordnede og juridisk bindende kravet til at Asker veinormal skal legges til grunn for  samferdselsanlegg på Høn-Landås er avviket og ikke fulgt opp!

  • Kommunedirektøren skriver: "Etter orl. § 2 annet ledd må det skje en avveining av partenes interesser for og imot ekspropriasjon. Det er et ufravikelig krav til denne interesseavveiningen at hensynet til samfunnet tilsier ekspropriasjon. Mot de aktuelle fordeler med ekspropriasjonen må man avveie de skader og ulemper inngrepet vil få for grunneierne".

  • Kommentar: Her er det noe alvorlig  feil i argumentasjonen. Det er ikke bare grunneierne som blir berørt, men hele samfunnet, inklusiv konsekvensene for gående-, syklende- og skoleelever som skal bruke en ikke-universell og en svært trafikkfarlig  gang-, sykkel- og skolevei, istedenfor en trafikksikker løsning via den gamle jernbanetraseen.

  • Kommunedirektøren skriver: "Det er ikke noe i veien for at en reguleringsplan avviker fra vei- og gatenormalen".
    Kommentar: Bruken av Askers veinormal er et overordnet og juridisk bindende krav for samferdselsanlegg på Høn-Landås iht pkt. 8.2 Overordnet krav i reguleringsplanene. Dette kravet blir gjort juridisk bindende ved to planvedtak på Høn-Landås iht plan og bygningsloven § 12-4 Rettsvirkning av reguleringsplan. Eventuelle dispensasjoner iht plan og bygningsloven § 19-2 Dispensasjonsvedtaket, måtte vært utført av kommunen i forkant av planvedtakene. Ingen dispensasjoner har blitt fremlagt eller blitt dokumentert av Asker kommune.

I områdereguleringsplanen for Høn-Landås, § 8.2 Overordnet krav, er det spesifisert: «Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldene vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn». Dette er en juridisk bindende planbestemmelse.

På bakgrunn av ovenstående, har vi fremmet at tiltaket behandles som ulovlig etter plan- og bygningsloven §§ 1-6 og 32-1, ettersom:

  • Tiltaket er i strid med den vedtatte reguleringsplanens bindende bestemmelser (§ 8.2).

  • Det ikke foreligger vedtak om dispensasjon eller ny plan, jf. §§ 19.2 og 12-4.

  • Kommunen erkjenner selv i brev fra 2. april 2024, at veinormalen ikke er lagt til grunn, og ingen konkret faglig vurdering av trafikksikkerheten ligger i plandokumentene.

  • Etterlyst faggrunnlag via Asker innsyn er ikke fremlagt.

  • Kommunen har ikke fulgt opp lover, forskrift og samferdselsutredning på Høn-Landås for bruk av veinormaler.

  • Ekspropriasjon kan ikke skje uten at reguleringsplanen er lovlig gjennomført.

bottom of page