
Krav til bruk av Askers veinormal
Målsettinger i trafikksikkerhetsplanen for Asker kommune 2015-2018
Asker kommune utarbeidet en trafikksikkerhetsplan for 2015-2018, hvor hovedhensikten med planen var å øke og samordne kommunens innsats i trafikksikkerhetsarbeidet, for således å redusere antall ulykker og utrygghetsfølelsen - spesielt for myke trafikanter. Trafikksikkerhetsplanen beskriver:
-
Et mål om å halvere antallet drepte og hardt skadde i trafikken i løpet av perioden 2015-2024.
-
En forsterket og samordnet innsats i det kommunale trafikksikkerhetsarbeidet. Det skal skje gjennom fysiske tiltak, som å sikre krysningspunkt og bygging av gang- og sykkelveier.

-
Utfordringen i å bedre trafikksikkerheten på det lokale veisystemet, herunder ruste opp gang- og sykkelveinettet.
-
At Asker kommune hittil har satset på etablering av kombinerte anlegg for gående og syklende, med søkelys på trygg skolevei. Med en stadig økende andel syklister, ser man behov for å separere gående og syklende.
-
At det må tilrettelegges for syklende skolebarn og transportsyklister, i tillegg til fotgjengere.
-
At skoleveier fortsatt må sikres bedre langs kommunale veier.
-
At Nasjonal transportplan (NTP) satser på at trafikkveksten skal tas av kollektiv, gående og syklende. Det vil derfor være nødvendig å jobbe målrettet for å redusere risikoen for ulykker med gående og syklende.
-
At ulykker med gående og syklende er den største sikkerhetsmessige utfordringen på veier i tettbygd strøk.
Oppsummering:
Trafikksikkerhetsplanen for Asker kommune 2015-2018, som også er gjeldende for områdereguleringen for Høn-Landås, beskriver de store sikkerhetsmessige utfordringene det er for gående og syklende på veier i tettbygd strøk (som for gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted).
I trafikksikkerhetsplanen viser Asker kommune også til behovet for å separere gående og syklende for å bedre trafikksikkerheten.
Dagens regulerte løsning, ved å bruke Asker terrasse som en kombinert gang-, sykkel-, skolevei- og kjørevei, oppfyller ingen krav til trafikksikkerhet iht. Askers veinormal og møter heller ingen av de målsetninger som Asker kommune har beskrevet i Trafikksikkerhetsplanen for Asker kommune 2015-2018.
Dagens regulerte løsning er ikke-universell og svært trafikkfarlig. (for detaljer, se: Saksbehandling iht veinormal).
Dette kan man lett løse ved å regulere inn en egen universell utformet gang-, sykkel- og skolevei fra Asker sentrum , via "Perlen" (der det allerede er regulert inn en tre meter bred gang- og sykkelvei) og kulvert under dagens jernbane, og opp til Høn-Landås feltet (for detaljer, se: Bruk av gammel jernbanetrase).
Vei- og gatenormal for Asker kommune 2010 (Askers veinormal)
Et overordnet og juridisk bindende krav til planlegging og prosjektering av samferdselsanlegget på Høn-Landås er at gjeldende vei- og gatenormal for Asker kommune (datert 4. mai 2010) blir lagt til grunn. Askers veinormal gir krav til universell utforming, samt utforming av veier og gater.
På denne nettsiden gir jeg en innføring i hvilke krav til trafikksikkerhet som er spesifisert i lover, forskrift, utredning og planvedtak knyttet til utbyggingen av Høn-Landås. Jeg har også listet opp de mest sentrale kravene, har vist skisser, og gitt eksempler på krav til byggegrenser, frisikt, stigning i kryss, horisontalkurve i kryss, osv.

Lovhjemmel og krav for bruk av Askers veinormal er spesifisert i:
Plan og Bygningsloven § 1-1 og § 29-4
-
§ 1-1: "Byggesaksbehandling etter loven skal sikre at tiltak blir i samsvar med lov, forskrift og planvedtak. Det enkelte tiltak skal utføres forsvarlig". (Link til plan og bygningsloven § 1-1).
-
§ 29-4: "Kommunen skal påse at veglovas bestemmelser om byggegrense og frisikt blir fulgt" (Link til plan og bygningsloven § 29-4).
Lov om vegar (Veglova) § 1a og § 13
-
§ 1a: "Formålet med denne lova er å tryggje planlegging, bygging, vedlikehald og drift av offentlige og private vegar, slik at trafikken på dei kan gå på et vis som trafikantane og samfunnet til ei kvar tid kan vere tente med. Det er ei overordna målsetting for vegstyremaktene å skape størst moglig trygg og god avvikling av trafikken og ta omsyn til grannane, eit godt miljø og andre samfunnsinteresser elles" (link til veglova § 1a).
-
§ 13: "Departementet gir føresegner om anlegg av offentlig veg (vegnormaler)" (link til veglova § 13).
Forskrift om anlegg av offentlig veg, § 3, pkt. 6. Vegnormaler (link til forskrift § 3 vegnormaler)
-
"Vegnormalene skal sikre en tilfredsstillende og enhetlig kvalitet på veinettet ut fra samferdselspolitiske mål".
-
"Vegnormalene er en del av det tekniske grunnlaget for valg av løsning gjennom planlegging".
Samferdselsutredning for Høn-Landås (datert 22. januar 2018) (link til Samfedselsutredning)
-
Vei- og gatenormalen til Asker kommune skal legges til grunn ved regulering av det lokale veinettet (side 18 av 65) .
Planvedtak (link til områdereguleringsplan for Høn-Landås)
-
Områdereguleringsplanen for Høn-Landås ble vedtatt 13. november 2018, og detaljreguleringsplanen for felt L3-L6 ble vedtatt 9. april 2024.
-
I punkt 8.2 - Overordnet krav i reguleringsplanen for Høn-Landås er det spesifisert følgende: «Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldene vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn."
-
Dette er juridisk bindene iht plan og bygningsloven § 12-4. Rettsvirkning av reguleringsplan hvor det står: "En reguleringsplan fastsetter framtidig arealbruk for området og er ved kommunestyrets vedtak bindende for nye tiltak eller utvidelse av eksisterende tiltak som nevnt i § 1-6".
Statens vegvesen (link til Statens vegvesens sin nettside).
På Statens vegvesen sin nettside kan man lese følgende om kravene til vegnormaler:
-
"Vegnormaler er hjemlet i lovverk og gjelder all offentlig veg/gate, både for Statens vegvesen og andre myndigheter*. Vegnormalene er kravdokumenter".
* Asker kommune er veimyndighet for kommunale offentlig veier og gater i Asker.
Oppsummering
Kravene til bruk av Askers veinormal for samferdselsanlegg på Høn-Landås er som vist over, klart spesifisert i lover, forskrift, samferdselsutredning og planvedtak.
Følgende står spesifisert i Askers veinormal (2010), og som er et overordnet og juridisk bindende krav for samferdselsanlegg på Høn-Landås:
Forord:
-
Vei- og gatenormalen er en revisjon av ”Veinormalene” fra 1994.
-
Asker kommune hadde sett behov for å videreføre arbeidet med kommunens lokale veinormaler og revidere disse mot nye overordnede krav til utforming, funksjonalitet, trafikksikkerhet og miljø.
-
Målgruppen for bruk av Vei- og gatenormalen er: Planleggere, saksbehandlere, og ansatte på servicetorg.
Punkt 1.1 Generelt:
-
"Askers Vei- og gatenormal gjelder både private og kommunale veier, også avkjørsler".
Punkt 1.2 Universell utforming:
-
"Prinsippene om universell utforming legges til grunn ved utbygging og utbedring av veier og gater. Universell utforming innebærer utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig".
-
"Gater og gatekryssinger må utformes enkelt og logisk slik at trafikkmiljøet blir lett å forstå og huske. Enkle gatesnitt med langsgående linjer og klart definerte kryssingssteder vinkelrett på fortau, korte kryssingsavstander og klare skiller mellom trafikantgrupper gjør trafikkmiljøet lett å forstå for alle".
-
"Det settes krav til maks stigning på gangarealer for å tilfredsstille universell utforming (rullestolbrukere). Spesielt i sentrumsområder skal man tilfredsstille disse kravene."
-
"Adkomst til planområdet skal tilfredsstille vei- og gatenormalens krav til stigningsforhold".
Punkt 2.6 Gang-/sykkelvei:
-
"Gangarealer må ikke utformes med en stigning brattere enn 1:20 (5 %) for å tilfredsstille universell utforming (rullestolbrukere). Ved vanskelige forhold kan brattere stigning vurderes, men da må lengden begrenses og det må legges inn hvilerepos. I byggeforskriften er det tillatt stigning på inntil 1:12 (8%) for korte strekninger (bør ikke overstige 3 meter)".
-
"I sentrumsområder er det spesielt viktig å tilfredsstille disse kravene".
Utbedring og endring av adkomstvei og boligvei i Asker terrasse - krav til at Askers veinormal gjelder
I Askers veinormal pkt. 1.2 Universell utforming står det følgende:
-
Prinsippene om universell utforming legges til grunn ved utbygging og utbedring* av veier og gater.
-
Adkomst (for gang-, sykkel- og skoleveien til/fra Høn-Landås) til planområdet skal tilfredsstille Vei- og gatenormalens krav til stigningsforhold (dvs 5% stigning mot 12% i Asker terrasse).
I Statens vegvesenets Håndbok N100 (2013) - Veg - og gateutforming står det også klart:
-
Kapittel 1.1 - Håndbokens virkemåte
-
"Håndboka gjelder for planlegging, prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av veger og gater, både ved nyanlegg og ved ombygging eller utbedring* av eksisterende veier.
-
-
Kapittel 1.3 - Målsettinger
-
"Veg - og gateutformingen skal ivareta hensynet til trafikksikkerhet, miljø, fremkommelighet og universell utforming, både ved nyanlegg og utbedring*".
-
Dette fastslår at alle fire hensyn skal vurderes også ved endring* av eksisterende vei.
-
-
Kapittel 3.1 - Grunnleggende prinsipper
-
"Ved utbedring* av eksisterende veg skal det legges til grunn en helhetlig vurdering av funksjon, sikkerhet og behov for tilpasning til nye krav".
-
*Når en vei utbedres eller endres i Asker, skal Askers veinormal alltid legges til grunn. Dette følger av både forskrift om anlegg av offentlig veg § 3, plan- og bygningsloven § 1-6, Statens vegvesens håndbok N100 og Askers egen veinormal. Utbedring omfatter enhver forbedring eller oppgradering av veien, mens endring også gjelder når veien får en ny funksjon – som når en tidligere adkomstvei og boligvei i Asker terrasse også blir en gang-, sykkel- og skolevei. Slike tiltak utløser krav til at trafikksikkerhet, funksjonalitet og universell utforming ivaretas på lik linje med nyanlegg.


Eksempel: For den omregulerte gang-, sykkel- og skoleveien mellom Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted, er stigningen i bakkene (over 50 meters lengde) inn mot det svært trafikkfarlige T-krysset 12% mot kravet på 5%. Dette medfører svært lange stopplengder ved trafikk i kun 30 km/t, og langt mindre tid til å observere og lese trafikkbildet i T-krysset som også ender "blindt" inn mot en eiendom.
Punkt 3.2 Byggegrense i kryss:
Byggegrense i kryss fastsettes ved å måle langs senterlinje vei. Høyeste veiklasse er dimensjonerende. Kravene for de ulike veiklassene er:


Eksempel: Det hvite huset som ligger inn mot krysset skulle etter kravene i vei- og gatenormalen til Asker kommune ha en byggegrense iht. veistandard B2 (hovedvei) , som viser at Xm er 30x30 meter. I realiteten er Xm kun 19x19 meter, noe som reduserer frisikten og oversiktsbilde i T-krysset betraktelig, samt at de bratte stigningene på 12% (mot krav 5%) gjør at frisikten er svært
begrenset pga topografien.
Punkt 3.4 Garasjer:
Regulert byggegrense er ikke bindende for frittliggende garasjer som utformes og plasseres etter følgende retningslinjer/krav:
-
For garasje med innkjøring parallelt med vei, skal avstand til veiformål være minimum 2 m.
-
For garasje med innkjøring vinkelrett fra vei, skal avstand til veiformål være minimum 5 m. Det skal alltid være plass til bil foran garasje på egen tomt (minimum 5 m).



Eksempler: Her er to bilder av garasjer hvor den ene garasjen til venstre faktisk ligger ute i selve veien, mens den til høyre ligger 0,5 meter fra formålsgrensen. Kravene til 2 meter fra formålsgrensen (dvs. 3,5 meter fra veikant), er spesifisert for at barn og andre som oppholder seg rundt en bil skal ha best mulig frisikt og stor nok sikkerhetssone mot trafikk i veien. Dette er ikke ivaretatt i Asker terrasse.
Punkt 4.1 Utforming av veikryss:
Veikryss bør som hovedregel utformes som T-kryss med tilnærmet 90 grader vinkel. Vinkler mindre enn 70 grader og større enn 100 grader skal unngås, som vist på Prinsippskisse under.



Eksempel: I T-krysset som ligger i Asker terrasse er vinkelen mellom sekundærveien (veien vist ned mot Landås-feltet) og den ene primærveien nesten 180 grader (kravet er maks 100 grader), og ender "blindt" inn mot en eiendom (se bildet til venstre). T-krysset oppfyller på ingen måte disse trafikksikkerhetskravene. Det er er derfor svært vanskelig å kunne lese og få et oversiktlig trafikkbilde i T-krysset, noe som gjør T-krysset svært trafikkfarlig for både gående, syklister, skoleelever og bilister.

Punkt 4.1 Krav til vertikalprofil i veikryss/avkjørsler
Krav til vertikalprofiler for veikryss/avkjørsler er gitt i Askers veinormal. For de nærmeste åtte meterne inn mot veikrysset skal det være kun 3,5% stigning. Dette for at syklister og kjørende skal ha god mulighet til å sakke farten/bremse, og eventuelt stoppe opp for å få en så god oversikt og forståelse av trafikkbildet i T-krysset som mulig.


Eksempel: T-krysset som som vist over ligger i Asker terrasse, og er en del av den regulerte gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse, og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted.
T-krysset møter ikke noen krav iht. vei- og gatenormal til Asker kommune. T-krysset har svært bratte stigninger, med 12% stigning over 50 meter i både sekundærveien (bildet til venstre) og primærveien (bildet til høyre), mot krav til 5% stigning for å sikre universell utforming.
Primærveien (bilde til høyre) ender blindt inn mot en eiendom. Stigningen de siste 8 meterne inn mot T-krysset er 12% for sekundærveien mot krav til maks 3,5% stigning.
Basert på det jeg har dokumentert over, har jeg ikke problemer med å si: Dette T- krysset må være et av de mest trafikkfarlige veikryss noen gang regulert inn av en kommune for en kombinert gang,- sykkel,- skolevei- og kjørevei i Norge!
Asker kommunes brev av 2. april 2024
Asker kommune har i brev til meg den 2. april 2024 blant annet skrevet at "Vei- og gatenormal for Asker kommune har visse anbefalinger mht. bredde og standard til gang- /sykkelvei. Dessverre er det slik at flere steder i Asker vil disse anbefalingene være svært vanskelig å oppfylle". Videre skriver kommunen at "Vei- og gatenormalen er ikke juridisk bindende". (Se utdrag av brev under, samt flere detaljer under Brev fra Asker kommune).

Det Asker kommune skriver i brevet er direkte feil. Askers veinormal er et overordnet og juridisk bindende krav for samferdselsanlegg på Høn-Landås fra den dagen kommunen gjorde planvedtak (13. november 2018) og er også et kravdokument som er spesifisert i lover, forskrift og samferdselsutredning.
Dette kommer tydelig frem på Statens vegvesen sin hjemmeside hvor det står:
-
"Vegnormaler er hjemlet i lovverk og gjelder all offentlig veg/gate, både for Statens vegvesen og andre myndigheter*. Vegnormalene er kravdokumenter".
*Asker kommune er veimyndighet for offentlige veier og gater i Asker.
Hvis du er interessert i å vite mer om krav og anbefalinger spesifisert i Askers veinormal eller har lyst til å sjekke ut Asker kommunes kunnskaper (ref. brev over) om krav og anbefalinger gitt i Askers veinormal, kan du følge linken under:
Vei- og gatenormal for Askers kommune
Bruk Ctrl F og søk på ordene "anbefaling" og "krav", og se hva som da som kommer opp. Du kommer til å bli overasket over resultatet!
Oppsummering
Asker kommune har avveket og ikke fulgt opp det overordnede og juridisk bindende kravet til bruk av Askers veinormal for samferdselsanlegg på Høn-Landås, selv om det er klart spesifisert i lover, forskrift, samferdselsutredning og i planvedtak.
Kommunen kan ikke dokumentere noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten for gang-, sykkel-, og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse, og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted, før områdereguleringsplanen for Høn-Landås ble vedtatt 13. november 2018 og detaljreguleringsplanen for Landås felt L3-L6 ble vedtatt 9. april 2024.
Dagens regulerte gang-, sykkel- og skolevei, har flere enn 25 avvik til trafikksikkerhetskrav iht. Askers veinormal, og må være en av Norges mest trafikkfarlige gang-, sykkel- og skoleveier regulert inn av en kommune de siste 10 til 15 årene!

