
Kommunedirektørens og politikernes ansvar
Kommunedirektørens og politikeres ansvar i plan- og byggesaker
​
Innledning
Politikerne i Asker kommune har det øverste ansvaret for å sikre at beslutninger som fattes bygger på et korrekt og lovlig grunnlag. Når administrasjonen legger frem en sak for politisk behandling, skal politikerne påse at saksgrunnlaget er grundig, etterprøvbart og i samsvar med lover, forskrifter og kommunale kravdokumenter som Askers veinormal. Dersom politikerne likevel vedtar planer de vet er mangelfullt utredet, bryter de med prinsippene for forsvarlig forvaltning og svekker tilliten til kommunen som institusjon.
Kommunedirektørens ansvar i plan og byggesaker
Kommuneloven § 25-1 fastslår at kommunedirektøren har det overordnede ansvaret for å sikre en forsvarlig saksbehandling og oppfølging av politiske vedtak. Det innebærer at direktøren skal sørge for at alle saker som legges frem for politikerne er tilstrekkelig utredet, faglig korrekte og basert på gjeldende lover, forskrift og planverk – som Askers veinormal. Dersom dette ikke ivaretas, kan det anses som brudd på forsvarlighetsplikten etter loven. Kommunedirektøren har derfor et særlig ansvar for kvalitet, åpenhet og etterlevelse i kommunens forvaltning.
​
Her har kommunedirektøren sviktet vedrørende trafikksikkerheten i Asker terrasse!
Asker kommune har avviket og ikke fulgt opp lover, forskrift og det overordnede og juridisk bindende kravet til at Askers veinormal skal legges til grunn for samferdselsanlegg på Høn-Landås.
​Resultat: En av Norges mest trafikkfarlige gang-, sykkel- og skoleveier er regulert inn fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted.
Politikernes ansvar
Politikerne (typisk formannskap og kommunestyre) er ansvarlige for å fatte planvedtak på et forsvarlig grunnlag.
Dette innebærer:
-
at de skal sette seg inn i relevante fakta,
-
og at de må forsikre seg om at saken er tilstrekkelig opplyst før vedtak treffes.
For detaljer, se Forvaltningsloven § 17 – utredningsplikten.
​
De klare avvikene til lover, forskrift og to planvedtak er forelagt og presentert i møter, presentasjoner, og ikke minst nå på denne nettsiden til Asker kommunes administrasjon, politisk ledelse i Høyre, samt dere som politikere i Asker kommune.
Hvis dere som politikere likevel vedtar planene uten å følge opp, så har dere et medansvar, og da kan dette regnes som et brudd på utredningsplikten og forsvarlighetsprinsippet i kommuneloven § 25-1.
Juridisk ansvar ved bevisst unnlatelse
Når politikerne er kjent med lovbrudd, men ikke handler, kan det utløse ansvar på flere nivåer:
-
Kommunalt ansvar (objektivt)
Kommunen som juridisk person kan holdes rettslig og økonomisk ansvarlig for tap som følge av ulovlig forvaltning, jf. skadeserstatningsloven § 2-1. Referanse er gitt til vårt krav fremsatt 30. juni 2025 om at tiltaket (regulere inn en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang, sykkel og skolevei, via Asker terrasse - uten bruk av Askers veinormal) er et ulovlig tiltak. Se Ulovlig tiltak for detaljer), ​
-
Politisk og personlig ansvar
-
Politikerne er ikke personlig erstatningsansvarlige for feilvurderinger, men:
-
Hvis det kan påvises grov uaktsomhet eller bevisst unnlatelse, kan det i prinsippet vurderes etter straffeloven §§ 171–173 (misbruk av offentlig myndighet).
-
Dersom det foreligger økonomisk fordel for tredjeparter (som utbygger eller kommunen selv), kan det også berøre straffeloven §§ 387–389 (korrupsjon).
-
-
Etisk og forvaltningsmessig ansvar iht TI, Norge
I tillegg til lovverk viser Transparency International Norge og KS’ (Kommunesektorens organisasjon) etiske retningslinjer til at:
-
Politikere skal opptre med integritet og uavhengighet,
-
og at de har en plikt til å handle dersom de får kjennskap til kritikkverdige forhold.
Å unnlate å handle når man vet at lovpålagte krav (som trafikksikkerhet og veinormaler) ikke følges, undergraver tilliten til kommunen og kan beskrives som brudd på god forvaltningsskikk.
Konklusjon - politikernes ansvar
Når politikerne nå har fått full tilgang til dokumentasjonen som viser at Asker terrasse ikke oppfyller kravene i plan- og bygningsloven § 1-6 (ulovlig tiltak), § 12-4 (rettsvirkning av reguleringsplan), § 32-1 (kommunens plikt til å stanse ulovlige forhold), og at kommunen har satt til side det overordnede og juridisk bindende kravet om å bruke Askers veinormal, slik at en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted har blitt regulert inn i vår private vei, kan de ikke lenger påberope seg uvitenhet.
Dersom dere som politikere likevel vedtar ekspropriasjonen, påtar dere et aktivt politisk og rettslig ansvar for å godkjenne et tiltak med dokumentert økt ulykkesrisiko, som ikke oppfyller grunnleggende krav til trafikksikkerhet, universell utforming eller forsvarlig prosess.
Et slikt vedtak kan i ettertid vurderes som uforsvarlig myndighetsutøvelse etter kommuneloven § 25-1, og vil stå som et tydelig politisk valg om å støtte en løsning som både er trafikkfarlig og ulovlig – fullt informert og på dokumentert grunnlag. Ansvaret for konsekvensene, enten det gjelder ulykker, omdømmetap eller mulige juridiske reaksjoner, vil da ligge direkte hos dem som stemmer for ekspropriasjonsvedtaket.
​
Oppfordring til politikerne
Jeg oppfordrer dere som folkevalgte om å stanse behandlingen av dette ekspropriasjonsvedtaket i kommunestyret 11 november, før det er gjort en uavhengig gjennomgang av lovgrunnlaget, saksbehandlingen og de omfattende avvikene til veinormalene og planvedtakene.
​
Når kommunen fremmer et forslag som bygger på dokumenterbare feil, manglende utredning og usanne premisser, beveger saken seg inn i et terreng som i verste fall kan minne om utilbørlig påvirkning og korrupsjons lignende forhold.
Dersom dere likevel velger å vedta dette, på tross av den informasjonen dere nå har fått, tar dere et direkte ansvar for et vedtak som kan være både ulovlig, svært uforsvarlig rent trafikksikkerhetsmessig og sterkt skadelig for kommunens omdømme.
Se Mulig omdømmetap for Asker kommune og Mulig korrupsjon i Asker kommune for detaljer.
​