top of page
Illustrasjonsplan .jpg

Høn-Landås utbyggingen

Innledning

Høn-Landås er et av de viktigste utbyggingsområdene i Asker kommune. Områdeplanen for Høn-Landås ble vedtatt av kommunestyret i møte som ble avholdt 13. november 2018. 
Utbyggingen er i gang, og det skal bygges totalt 1500-1600 boliger. I tillegg skal området få et nærsenter for lokal handel og tjenesteyting, barneskole, flerbrukshall, barnehage og idrettsarealer. 

Utbyggingen av Høn–Landås er et av de største boligprosjektene i Asker de siste årene, med mål om å etablere et nytt og levende boligområde med tilhørende infrastruktur.

Planen skulle etter lovverket sikre trafikksikkerhet, universell utforming og gode løsninger for myke trafikanter – men utviklingen viser alvorlige avvik fra både lover, forskrift og kommunens egne krav iht Asker veinormal.

 

Gjennomgangen av plan- og saksdokumentene avdekker omfattende brudd på plan- og bygningsloven, vegloven, forskrift om anlegg av offentlig veg, og mange trafikksikkerhetskrav i Askers veinormal, som er et overordnet krav og juridisk bindende for Høn-Landås utbyggingen.

Asker kommune kan ikke fremlegge noen konkrete vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse, og kravene til universell utforming er satt til side uten planvedtak eller dispensasjon.

 

Resultatet er en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted som bryter med grunnleggende krav til trafikksikkerhet og funksjonalitet.

 

Denne løsningen møter ingen av de sikkerhetskravene som er nedfelt i Askers veinormal, og representerer et alvorlig brudd på kommunens ansvar for å sikre trygg ferdsel på sentrumsnære gang-, sykkel- og skoleveier.

 

Jeg kan dokumentere flere enn 25 konkrete avvik av trafikksikkerhetskrav iht Askers veinormal i Asker terrasse, som samlet viser et systematisk svikt i Asker kommunes planlegging og oppfølging av trafikksikkerheten på Landås. Se også video under.

L1-L6_edited_edited.jpg

Ulike felt på Landås. Illustrasjon: HRTB Arkitekter 

Som vist over, er Landås vest (L1-L2) ferdig utbygd. Detaljreguleringsplanen for Landås felt L3-L6 ble vedtatt 9. april 2024, og utbyggingen har startet.

Gang-, sykkel- og skoleveier fra Høn-Landås 

Sykkel og gange.jpg

Gang-, sykkel- og skoleveier (vist i rødt) som Asker kommune har regulert inn på Høn-Landås. Illustrasjon: Asker kommune

Asker kommune har planlagt etablering av en tre-parallell barneskole, samt flerbrukshall på Høn

Referanse er gitt til forskrift om anlegg av offentlig vei: «Ved planlegging og utbygging av veinettet skal arealbruk og veg funksjoner vurderes i et 20-års perspektiv».

Bildet under viser den nye planlagte tre parallelle barneskolen som skal ligge på Høn. Ny skole og flerbrukshall vil føre til at vår private regulerte vei også vil bli brukt som skolevei.

Bilde - Høn.jpg

Referanse er gitt til Temaplan for Barnehage- og skolekapasitet 2021 – 2033 (signert 15. juni 2021) hvor det står:

  • Det er planlagt å bygge en ny tre-parallell barneskole med en kapasitet på 504 elever på Høn-Landås. Den nye sentrumsskolen vil sikre den kapasiteten som vil mangle på Jansløkka mot slutten av planperioden.

  • Det skal vurderes farlig skolevei og topografi (side 6).

  • Sentrumsskolen vil også bidra til å bedre kapasiteten på flere skoler i området. Det vil være naturlig å etablere denne skolekretsen ved å flytte områder fra skolekretsene til Bondi, Hagaløkka, Hofstad og Jansløkka til sentrumsskolen.

Dette betyr at gang- og sykkelveien fra Høn-Landås via Asker terrasse vil også bli bli brukt som skolevei til/fra skoleelevers bosted. 

Skoleveien nr 4 - ikke bold.jpg

Som vist over, er Asker terrasse regulert som en del av en kombinert gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted for å blant annet ivareta skoleelever som i fremtiden skal bruke en ny 4-parallell sentrumsskole og flerbrukshall på Høn.

​Krav til utforming av gang-, sykkel- og skoleveier på Høn-Landås iht Askers veinormal er gitt i følgende lover, forskrift, utredning og planvedtak:

  • Lov om vegar (veglova) (§ 1a og § 13).

  • Forskrift om anlegg av offentlig veg (§ 3, punkt 6, Vegnormaler).

  • Samfedselsutredning for Høn-Landås (datert 22. januar 2018).

  • Planvedtak til områdereguleringsplan for Høn-Landås (datert 13. november 2018) punkt § 8.2 - Overordnet krav: " Ved opparbeidelse av av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldende vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn".

  • Dette er juridisk bindene iht plan og bygningsloven § 12-4. Rettsvirkning av reguleringsplan hvor det står: "En reguleringsplan fastsetter framtidig arealbruk for området og er ved kommunestyrets vedtak bindende for nye tiltak eller utvidelse av eksisterende tiltak som nevnt i § 1-6".

  • På Statens vegvesen sin nettside kan man lese følgende om kravene til vegnormaler:​​"Vegnormaler er hjemlet i lovverk og gjelder all offentlig veg/gate, både for Statens vegvesen og andre myndigheter*. Vegnormalene er kravdokumenter*Asker kommune er veimyndighet for kommunale offentlig veier og gater i Asker.​​

Askers veinormal har detaljerte krav til utforming av gang-, sykkel- og skoleveier som følger:

 

  • I Askers veinormal pkt. 1.2 Universell utforming står det følgende:

    • Prinsippene om universell utforming legges til grunn ved utbygging og utbedring av veier og gater. 

    • Adkomst (for gang-, sykkel- og skoleveien til/fra Høn-Landås) til planområdet skal tilfredsstille vei- og gatenormalens krav til stigningsforhold (dvs 5% stigning mot 12% i Asker terrasse).

  • Veibredder for gang- og sykkelveier.

  • Universell utforming av gang- og sykkelveier. Se Universell utforming for detaljer.

  • Maks stigning i veikryss.

  • Horisontal kurveradius i veikryss.

  • Byggegrenser til bygninger, garasjer og veikryss.

  • Frisikt og stoppesikt i avkjørsler, veier/gater og veikryss.

 

​​For detaljer, se: Askers veinormal 2010

Asker kommunes ikke-eksisterende saksbehandling av trafikksikkerheten i Asker terrasse forut for planvedtak av områdereguleringsplanen for Høn-Landås 13. november 2018 og detaljreguleringsplanen for Landås felt L3-L6, 9. april 2024

Asker kommune kan ikke fremlegge noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten for gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted iht det overordnede og juridisk bindende kravet til at "Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldende vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn".

I ettertid har kommuneplansjef Tor Arne Midtbø i formannskapsmøte 12. mars 2024, og i kommunestyremøte 9. april 2024 under planbehandlingen av Landås felt L3-L6 kommet med følgende udokumenterte påstander sitert i Budstikka vedrørende trafikksikkerheten i Asker terrasse:

  • "Kommunen har vurdert situasjonen til å være forsvarlig i Asker terrasse. Det er slik at man kan akseptere blandet trafikk for boligområder opp til 35 boliger" (12.03.2024).

  • "Asker terrasse har delvis god nok veistandard for kombinert gang- og sykkeltrafikk" (9.04.2024).

Jeg har etterspurt via Askers innsynsportal 2. juni 2025, og i brev til kommunen 30. juni 2025, hvilke faglige vurderinger kommuneplansjef Tor Arne Midtbø refererer til, siden jeg ikke kan finne noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse i de 46 plandokumentene som er dokumentasjonen på det arbeidet som er utført i forbindelse med områdereguleringen. Etter snart 5 måneder, har jeg fortsatt ikke fått svar. Basert på dette, samt den dokumentasjonen jeg kan fremlegge om de trafikkfarlige forholdene i Asker terrasse i undersiden Saksbehandling iht veinormal, anser jeg kommuneplansjefens uttalelse som direkte usann!

 

En av Norges farligste gang-, sykkel- og skoleveier

Asker kommune har gjennom manglende faglige vurderinger og fravik fra gjeldende lover, forskrift og Askers veinormal, regulert inn en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse, og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted.

Dette viser en alvorlig svikt i kommunens planlegging, saksbehandling og ansvar for trafikksikkerheten. 

Jeg kan dokumentere flere enn 25 avvik til trafikksikkerhetskrav i Asker terrasse iht Askers veinormal, og hvor det "blinde" T-krysset i nedre Asker terrasse som vist under er en sentral del av den svært trafikkfarlige gang-, sykkel- og skoleveien.

Den regulerte gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted,  må være en av de farligste gang-, sykkel- og skoleveier i Norge, sett i lys av alle de avvik til trafikksikkerhetskrav i Asker terrasse som jeg kan dokumentere. 

Blant annet er det et "blindt", ikke-universelt og svært trafikkfarlig T-kryss med to svært bratte bakker (12% stigning kontra krav til 5%) som ikke møter noen krav til trafikksikkerhet iht. Askers veinormal. 

Ved kun å rulle med sykkel ned de to bakkene, får man hastigheter opp mot 45 km/t, noe som er helt uforsvarlig og gir stopplengder over 75 meter ved "vinterlige forhold" som vi har erfart 4 til 6 måneder i året i Asker terrasse. 

Som videoen over viser, så får man hastigheter gjennom det "blinde" T-krysset som ikke møter noen sikkerhetskrav iht Asker veinormal på opp mot 45 km/t, og stoppelengder opp på over 70 meter ved vinterlige forhold som man kan ha 4 til 6 måneder i Asker terrasse. Se Saksbehandling iht veinormal for detaljer.

​I videoene over har jeg dokumentert at de bratte stigningene og det "blinde" T-krysset fører til høye hastigheter, lange stopplengder på minst 45 meter ved kun en fart på sykkel på 30 km/t (ved vinterlige forhold), en hastighet som syklende av erfaring vil overskride i mer enn 50 % av tilfellende.

Kombinasjonen av myke trafikanter, manglende universell utforming, minimal frisikt og begrenset oversiktsbilde i krysset gjør det svært vanskelig å opprettholde vikeplikt og sikre trygg samhandling mellom gående, syklende og kjørende.

Dette skaper et trafikkscenario i Asker terrasse med svært høy ulykkesrisiko. 

Følgende saker på Høn-Landås er gjennomgått, belyst og dokumentert i boligiasker.no:

  • Hvordan Asker kommune fraviker lover, forskrift, samferdselsutredning og planvedtak vedrørende krav til bruk av Askers veinormal.

  • Hvordan Asker kommunes argumentasjon til Statsforvalteren for å avvike å bruke Askers veinormal er direkte feil, og ikke kan faglig dokumenteres av kommunen.

  • Hvordan Asker kommune regulerer inn vår private vei/gatetun til en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang,- sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted, uten å kunne vise til noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse forut for 2 planvedtak på Høn-Landås.

  • Hvordan Asker kommune dermed har prosjektert en svært trafikkfarlig gang-, og sykkel løsning for skoleelever, og ikke forholdt seg til at trafikksikre løsninger for skoleelever skal utformes i tråd med overordnede nasjonale føringer, regionale planer og kommunale retningslinjer, slik at barnas trygghet ivaretas i samsvar med gjeldende lover og krav til trafikksikkerhet. 

  • Hvordan Asker kommunes forpliktelser til å følge Transparency International (TI) Norge sin Håndbok i antikorrupsjon, synes å ha sviktet totalt på Høn-Landås prosjektet.

  • Tiltaket (regulering av en ikke-universell og trafikksikkerhetsmessig uforsvarlig gang-, sykkel- og skolevei som ikke møter noen krav iht Askers veinormal) ikke kan sees som lovlig etter plan og bygningsloven § 1-6 Tiltak og § 32-1 Plikt til å forfølge ulovligheter.  

  • Ekspropriasjon av våre eiendommer kan derfor ikke gjennomføres lovlig ​​da formålet (tiltaket nevnt over) bygger på et ugyldig eller ulovlig vedtak. Å vise til at ekspropriasjonen er i "tråd med reguleringsplanen" blir da meningsløst, siden reguleringsplanen selv er beheftet med feil og ikke kan danne rettslig grunnlag for tvangsavståelse. 

  • Et annet punkt som også er svært viktig er: I saksframlegget mottatt 1. oktober 2025 står det: "Etter orl. § 2 annet ledd må det skje en avveining av partenes interesser ​for og imot ekspropriasjon. Mot de aktuelle fordeler med ekspropriasjon må man avveie de skader og ulemper inngrepet vil få for grunneierne".

    • Men.... ​​​​​​dette er imidlertid en uriktig og ufullstendig forståelse av lovens krav. Bestemmelsen omfatter ikke bare grunneiernes skader og ulemper, men også konsekvensene for samfunnet som helhet, og ikke minst for det økte skadepotensialet brukerne av den ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang-, sykkel- og skoleveien kan bli utsatt for. 

    • Dagenes ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted vil øke ulykkesrisikoen betraktelig, skape utrygg ferdsel og kan påføre samfunnet store kostnader i form av flere trafikkskader, helsetap og tap av livskvalitet.

  • At kommunen samtidig ser bort fra den langt tryggere og universelle løsningen via den gamle jernbanetraseen, svekker vurderingen ytterligere og gjør at kravet om en «klar overvekt av samfunnsnytte» langt fra er oppfylt. 

For vårt forslag til minnelig løsning se: Bruk av gammel jernbanetrase for detaljer.

bottom of page