top of page
IMG_5531.jpg

Mulig korrupsjon og sviktende saksbehandling i Asker kommune 

​Innledning

Denne siden belyser dokumenterte svakheter i Asker kommunes saksbehandling og planarbeid, slik disse fremstår gjennom offentlige dokumenter og vedtak. Vurderingen er basert på fakta og åpen informasjon, og tar utgangspunkt i prinsippene for åpenhet og antikorrupsjon slik Transparency International Norge beskriver dem.

Antikorrupsjon i Asker kommune

Asker kommune er medlem av Transparency International (TI) Norge, og har forpliktet seg til å følge TI Norges antikorrupsjons håndbok.​

​Korrupsjonens konsekvenser

​TI skriver: "Når korrupsjon påvirker myndighetsutøvelsen vil det kunne føre til forskjellsbehandling som urettmessig favoriserer noen. På den annen side rammes enkeltpersoner, organisasjoner eller virksomheter.

Hvis det fester seg et inntrykk av at kommunen fraviker likebehandlingsprinsippet på grunn av utilbørlig påvirkning utenfra, svekkes tilliten og​ legitimiteten til kommunens oppgaveløsning".

Skjermbilde 2025-03-03 220202.jpg

Hva er korrupsjon og hvordan kan den oppstå i en kommune?

I 2003, ble straffeloven betydelig skjerpet ved at tre nye bestemmelser mot korrupsjon ble lagt til:

  • Korrupsjon

  • Grov korrupsjon

  • Påvirkningshandel – et mellomledd tilbys en utilbørlig fordel

For detaljer: se Straffeloven §§ 387/388/389

TI skriver: I Straffeloven 2005 er korrupsjon definert slik iht. § 387: 

  • Å kreve, motta eller akseptere et tilbud om en utilbørlig fordel i anledning av stilling, verv eller oppdrag 

  • Eller: Å gi eller tilby noen en utilbørlig fordel i anledning stilling, verv eller oppdrag. 

Både den som tilbyr en utilbørlig fordel (aktiv korrupsjon) og den som aksepterer et slikt tilbud (passiv korrupsjon), kan straffeforfølges for korrupsjon i henhold til straffeloven.

Risikosoner i kommunene

​TI skriver: Kommunene skal kjennetegnes av høy etisk standard og opptre korrekt og habilt. Enkeltpersoner, kommunale enheter, ledere og politikere kan foreta seg små, eller større handlinger som fjerner praksis fra et slikt ideal. Enkeltvis representerer ikke slike skritt nødvendigvis straffbar korrupsjon, men de kan være med på å legitimere overfor seg selv og andre at avvikene ikke er så alvorlige.

 

Uten korreksjon kan slike skritt over tid befeste en ukultur eller uheldig praksis, som gjør at nye skritt godtas. Grensene for hva som anses upassende, flytter seg. Ubehaget reduseres, og hvis sanksjonene i tillegg uteblir, kan grobunnen være lagt for en ukultur som øker faren for korrupsjon.

Fenomenet omtales gjerne som "The slippery slope" i litteraturen om korrupsjon (se bilde under).

Skjermbilde 2025-03-06 144144.jpg

Debattinnlegg i Budstikka 22. februar 2020

Den 22. februar 2020, hadde Ole-Jacob Johansen og Roar Wesche Juul, gruppeleder Asker Frp, leder Asker Frp et debattinnlegg i Budstikka med tittelen "Det er nødvendig med kontinuerlig fokus og åpenhet i Asker kommune".

I debattinnlegget skriver de blant annet følgende: "Til formannskapet sies det at Asker kommune har gode varslingsrutiner, både internt og eksternt. Likevel er det lokalpressen som har avdekket flere saker som har gitt kommunen noen omdømmemessige riper i lakken.

Dette viser at det er nødvendig med kontinuerlig fokus og åpenhet rundt problemstillinger knyttet til korrupsjon, interessekonflikter, inhabilitet og vennetjenester.

Nylig vedtok formannskapet å melde nye Asker kommune inn i Transparency International Norge. Flere uheldige saker viser at det blir viktig å følge opp med mer enn festtaler".

IMG_5021 (002).PNG

Innspill/forslag fra Selvaag Bolig og Conceptor Eiendomsutvikling i perioden 2009, 2010 og 2011 for å etablere en gang- og sykkelvei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn til Asker sentrum

I perioden 2009, 2010 og 2011, hadde Selvaag Bolig og Conceptor Eiendomsutvikling via sine underleverandører flere innspill/forslag om å etablere en gang-, og sykkelforbindelse fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn til Asker sentrum, som spesifisert i følgende dokumenter:

  • 02.12.2009: Asker kommune mottok et planinitiativ fra Dyrvik Arkitekter på vegne av Selvaag Bolig, hvor det på side 3 under Trafikkforhold/ Adkomst, kjøre og gangforbindelser står "Det foreslås å etablere gang-/sykkelforbindelse fra prosjektet gjennom friområdet som vil koble seg på det eksisterende gatenettet i vest på to ulike steder" (les: øvre og nedre Asker terrasse).

  • 03.06.2010: Asplan Viak på vegne av Conceptor Eiendomsutvikling sender ut et notat kalt: Landåsjordet i Asker kommune. Forslag til reguleringsplan. Trafikkvurdering, hvor det står følgende på side 20 under 5.6.1 Gang- og sykkelveier: "Det foreslås turveier/gangveier gjennom planområdet med tilknytting til Asker terrasse og i retning mot Asker opp mot vestre del av Hønsveien".​​

  • 04.06.2010: Dyrvik Arkitekter, på vegne av forslagstiller Selvaag Bolig, sender ut en Planskisse for Landåsjordet/Asker, hvor det står følgende på side 8, under Tilknytning til overordnet gang- / sykkelveinett og til turveinett: "Følgende tiltak inngår i planskissen: Gangvei gjennom nedre boligfelt (felt 2) legges til rette for forlengelse gjennom friområde med mulighet for eventuell tilkobling til boligvei i Asker terrasse".

  • 03.02.2011:​ I planforslaget for Landåsjordet/Asker, laget av Dyrvik Arkitekter på vegne av forslagstiller Selvaag Bolig, er følgende beskrevet på side 9 under Tilknytning til overordnet gang- / sykkelveinett og til turveinett: "Gangvei gjennom nedre boligfelt (felt B2) legges til rette for forlengelse gjennom friområde med mulighet for ev. tilkobling til boligvei i Asker terrasse" (se Figur 4: Landås - gang- / sykkelforbindelser under). 

​​​​

Skjermbilde 2025-03-07 134230.jpg

Dokumentasjon av Asker kommunes mangelfulle og sviktende saksbehandling av trafikksikkerheten for gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted​​

Asker kommune har allerede som vist over, fått sine "riper i lakken"?

Hva så med en kommune som ved planvedtak den 13. november 2018, regulerer inn en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang,- sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted, uten å kunne dokumentere noen form for faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse iht følgende krav: 

  • Plan og Bygningsloven§ 1-1. Lovens formål, tredje ledd.

  • Lov om vegar (veglova), § 1a og § 13.

  • Samfedselsutredning for Høn-Landås, datert 22. januar 2018.

  • Forskrift om anlegg av offentlig veg, § 3. pkt. 6. Vegnormaler.

  • I reguleringsplanene for Høn-Landås § 8.2 Overordnet krav, står det: "Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldene vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn". Ved planvedtak av områdereguleringsplanen for Høn-Landås 13. november er bruken av Askers veinormal både et overordnet og juridisk bindende krav for samferdselsanlegg på Høn-Landås iht

    • plan og bygningsloven § 12-4. Rettsvirkning av reguleringsplan hvor det står: "En reguleringsplan fastsetter framtidig arealbruk for området og er ved kommunestyrets vedtak bindende for nye tiltak eller utvidelse av eksisterende tiltak som nevnt i § 1-6".

For flere detaljer, se Askers veinormal.

Bildene under viser blant annet det "blinde" T-krysset, som ikke er utformet iht krav til veikryss, og blant annet har store stigninger (12% mot krav 5%), ingen stoppdepot (12% stigning mot krav 3,5%), svært begrenset frisikt, har et uoversiktlig trafikkbilde, og som er en del av den ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted.

Se Saksbehandling iht veinormal for detaljer.

04.05.2010: Ny revidert vei- og gatenormal for Asker kommune ble vedtatt av kommunestyret og hvor følgende er beskrevet:

  • "Asker kommune har sett behov for å videreføre arbeidet med kommunens lokale veinormaler og revidere disse mot nye overordnede krav til utforming, funksjonalitet, trafikksikkerhet og miljø".

  • "Revisjonsarbeidet har vært gjennomført som prosjekt, hvor prosjektgruppen har blant annet bestått av personer fra Plan- og bygningsavdelingen, Prosjekt- og utbyggingsavdelingen og Kommunalteknisk avdeling".

  • Ny veiklasse: "Boligvei 3-T er en veiklasse som kan benyttes i eksisterende boligområder, hvor veien ikke er bygget etter gjeldende reguleringsplan. B3-T skal ivareta trafikksikkerhet og funksjonalitet". 

  • Målgruppen for bruk av Asker veinormal er blant annet: Planleggere og saksbehandlere.

Asker veinormal 2010.jpg

Kommentar:

Asker kommune har som beskrevet over, "sett behov for å videreføre arbeidet med kommunens lokale veinormaler, og revidere disse mot nye overordnede krav til utforming, funksjonalitet, trafikksikkerhet og miljø", samt at målgruppen for bruk av Asker veinormal er blant annet planleggere og saksbehandlere.

Asker kommune kan ikke dokumentere noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse, har ikke fulgt lover og forskrift, og ikke fulgt opp det overordnede og juridisk bindende kravet til at "gjeldende vei- og gatenormal for Asker kommune skal legges til grunn" for samferdselsanlegg på Høn-Landås. 

Resultat;

En ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted er regulert inn i Asker terrasse, og hvor vi kan dokumentere flere enn 25 avvik til trafikksikkerhetskrav iht Askers veinormal.

Se, Saksbehandling iht veinormal for detaljer.

10.11.2010: Brev fra Asker kommune

Beboerne i Asker terrasse fikk oversendt et brev 10. november 2010 fra Asker kommune vedrørende: Varsel om igangsetting av planarbeid i forbindelse med planlegging av Landåsjordet iht. plan- og bygningsloven § 12.8". I brevet står det følgende:

"For å få til best mulig gangveiforbindelser inn mot Asker sentrum, har kommunen i samråd med utbygger funnet det hensiktsmessig å se på mulighetene for å etablere gangforbindelser fra det nye boligområdet på Landåsjordene via regulert friområde på nordsiden av eksisterende boligbebyggelse og inn i Asker terrasse".

Kommentar:

Som vist over, hadde Selvaag Bolig som oppdragsgiver og forslagsstiller gjennom 2009, 2010 og 2011 flere innspill og forslag til Asker kommune for å få til en løsning for en gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted. ​

Denne løsningen presenterte Asker kommune i brev til beboerne i Asker terrasse 10. november 2010, og senere i et møte 22. november 2010, uten at verken Selvaag bolig eller Asker kommune kunne dokumentere noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse iht krav spesifisert i Askers veinormal.

Dette til tross for at den nye reviderte vei- og gatenormalen til Asker kommune fra mai 2010, hadde nettopp blitt ferdigstilt, hadde involvert følgende personer i kommunen, spesifisert nye og overordnede krav til utforming og trafikksikkerhet av veier og gater, samt hadde klart definert målgruppen for bruk av veinormalen:

  • ​Personer fra plan- og bygningsavdelingen, prosjekt- og utbyggingsavdelingen og kommunalteknisk avdeling.

  • Asker kommune har sett behov for å videreføre arbeidet med kommunens lokale veinormaler og revidere disse mot nye overordnede krav til utforming, funksjonalitet, trafikksikkerhet og miljø.​

  • Målgruppen for bruk av Vei- og gatenormalen er blant annet : Planleggere og saksbehandlere. 

​​08.12.2015: Planprogram for Høn-Landås, revidert den 18. juli 2016

I Planprogram for Høn-Landås datert 8. desember 2015, for ny bebyggelse på Landås vest, er det nå vist seks gang og sykkelforbindelser fra/til bebyggelsen på Landås vest som vist under. Her er "attraktive traseer, god trafikksikkerhet, sikret mot trafikkfare for gående og syklende" nevnt i planprogrammet.

Planforslag 2015 2016.png

Kommentar:

Jeg har etterspurt via Askers innsynsportal (01.05.2024), og i møter med Asker kommune, hvilke faglige vurderinger kommunen har gjort, siden løsningen med seks gang- og sykkelstier iht. planprogrammet fra 2015/2016 ikke ble realisert. Asker kommune har ikke svart, og heller ikke fremlagt noen faglige vurderinger rundt trafikksikkerheten eller annen teknisk dokumentasjon for dette alternativet.

23.05.2018: Asker bygningsråd avholdt et åpent folkemøte i Asker rådhus vedrørende områdeplanen for Høn-Landås​​

Kommentar:

Jeg stilte spørsmål til Asker kommune ved kommuneplansjef Tor Arne Midtbø, hvorfor en  trafikkfarlig adkomst via Asker terrasse for gående, syklende og skoleelever var valgt inn til Høn-Landås. Jeg fikk ikke svar fra kommuneplansjefen.

18.11.2018: Områdereguleringsplanen på Høn-Landås ble vedtatt iht. følgende bestemmelser:

I § 8.2 Overordnet krav, står det: "Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldene vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn".

  • Ved planvedtak den 13. november 2018, er vei- og gatenormalen for Asker kommune både et overordnet og juridisk bindende krav for utforming av samferdselsanlegg på Høn-Landås. Dette iht plan og bygningsloven § 12-4. Rettsvirkning av reguleringsplan, hvor det står: "En reguleringsplan fastsetter framtidig arealbruk for området og er ved kommunestyrets vedtak bindende for nye tiltak eller utvidelse av eksisterende tiltak som nevnt i § 1-6".

17.02.2020: Nabolagsmøte med beboerne i Asker terrasse, Asker kommune og Selvaag bolig ble avholdt, grunnet mye frustrasjon over Asker kommunes saksbehandling om snauhogst, overvannsbehandling og manglende trafikksikkerhet.

Jeg hadde følgende spørsmål vedrørende den manglende trafikksikkerheten i Asker terrasse:
"Har den gamle jernbanetraseen blitt vurdert som en universell og trafikksikker gang- og sykkelvei fra Asker sentrum og til Landås?"

Svar fra kommuneplansjef Tor Arne Midtbø: "Ikke som jeg vet."

Jeg stilte så det samme spørsmålet som jeg fremstilte 23. mai 2018 (åpent folkemøte i Asker Rådhus), nemlig: "Hvorfor er en trafikkfarlig adkomst med store høydeforskjeller til Høn-Landås via Asker terrasse for gående, syklende og skoleelever valgt?"

Svar fra kommuneplansjef Tor Arne Midtbø: "Det er like trafikkfarlig andre plasser i Asker kommune".

 

Kommentar:

Hvilke holdninger til trafikksikkerhet gjenspeiler det kommuneplansjef Tor Arne Midtbø i Asker kommune sier? 

Å begrunne reguleringen av en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang,- sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted, med at det er like trafikkfarlig andre plasser i Asker kommune, sier vel alt om hvilke holdninger som finnes blant noen i Asker kommune vedrørende trafikksikkerhetsarbeidet, og gjenspeiles også av det faktum at ingen faglig vurdering av trafikksikkerheten i Asker terrasse iht Askers veinormal har blitt utført i forkant av områdereguleringsplanen for Høn-Landås som ble vedtatt 13. november 2018, og detaljreguleringsplanen for felt L3-L6 vedtatt 9. april 2024. 

Løsningen strider mot krav i plan og bygningsloven, vegloven, forskrift om anlegg av offentlig vei, samferdselsutredning og planvedtak på Høn-Landås, om at Askers veinormal skal legges til grunn for samferdselsanlegg på Høn-Landås. 

17.11.2023: Møte med Asker kommune  

Det ble avholdt et møte med Asker kommune og beboerne i nedre Asker terrasse den 17. oktober 2023, hvor vi først hadde en befaring i Asker terrasse og opp til Askerveien, hvor vi viste og påpekte de trafikkfarlige forholdene på denne strekningen, inkludert en gjennomgang av det svært trafikkfarlige og "blinde" T-krysset og bakkene som vist under, og som ikke møter noen krav til universell utforming og trafikksikkerhet iht Asker veinormal. 

Jeg påpekte også hvilke alvorlige ulykkes-konsekvenser dette kunne få for gående, syklende, og skoleelever når gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted er ikke-universell og svært trafikkfarlig. Se Oppsummering fra møte 17. oktober 2023 for detaljer. ​​​​​​​​​​​​​

​Etter at jeg hadde presentert og gjennomgått de 25 avvikene til trafikksikkerhetskrav iht Asker veinormal i Asker terrasse, presenterte jeg (som vist på bildene under) i slutten av møte, vårt forslag til minnelig løsning: Bruk av den gamle jernbanetraseen som en universell og trafikksikker gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via kulvert under dagens jernbane og «Perlen» og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted. Se Bruk av gammel jernbanetrase for detaljer.​​​

​I møte den 17. oktober 2023, var det enighet om 2 aksjoner på Asker kommune:

  • Asker kommune skulle se nærmere på hvilke vurderinger som er foretatt knyttet til ferdsel i denne traseen og sikkerhet i forbindelse med planarbeidet.

  • Asker kommune skulle vurdere vår minnelige løsning.

Vi fikk ingen svar fra Asker kommune på aksjonene over, men den 22. november 2023 fikk vi følgende e-post fra Asker kommune vedrørende «hvilke vurderinger som er foretatt knyttet til ferdsel i denne traseen og sikkerhet i forbindelse med planarbeidet»


I e-posten fra Asker kommune står det nemlig følgende:
"Asker kommune ønsker en faglig vurdering av trafikksikkerheten i forhold til gang- og sykkelveien og deres eiendommer. Kommunen har derfor bedt Selvaag Bolig om å innhente en utredning – og vi har fått det bekreftet at de øsker å bruke Multiconsult. Asker kommune ved avdeling Samferdsel vil også bistå rent faglig. Det er i denne sammenheng nødvendig at noen midlertidige grensepinner kan plasseres hos dere".

 

Kommentar:
Etter 5 uker, fant tydeligvis Asker kommune ingen "vurderinger som er foretatt knyttet til ferdsel i denne traseen og sikkerhet i forbindelse med planarbeidet",  og ønsket nå, 5 år etter planvedtak en vurdering av trafikksikkerheten, men kun av vår private vei i Asker terrasse.

Det er som vi har vist hele tiden, etter møter med kommunen, gjennomgang av plandokumenter, manglende svar på innsynssaker og brev,  og som vi nå fikk bekreftet: Asker kommune har aldri utført noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse forut for to planvedtak på Høn-Landås i 2018 0g 2024 .

Utbedring og endring av adkomstvei og boligvei i Asker terrasse - krav til at Askers veinormal gjelder

I Askers veinormal pkt. 1.2 Universell utforming står det følgende:

  • Prinsippene om universell utforming legges til grunn ved utbygging og utbedring* av veier og gater. 

  • Adkomst (for gang-, sykkel- og skoleveien til/fra Høn-Landås) til planområdet skal tilfredsstille Vei- og gatenormalens krav til stigningsforhold (dvs 5% stigning mot 12% i Asker terrasse).​​

*Når en vei utbedres eller endres i Asker, skal Askers veinormal alltid legges til grunn. Dette følger av både forskrift om anlegg av offentlig veg § 3, plan- og bygningsloven § 1-6, Statens vegvesens håndbok N100 og Askers egen veinormal. Utbedring omfatter enhver forbedring eller oppgradering av veien, mens endring også gjelder når veien får en ny funksjon – som når en tidligere adkomstvei og boligvei i Asker terrasse også blir en gang-, sykkel- og skolevei. Slike tiltak utløser krav til at trafikksikkerhet, funksjonalitet og universell utforming ivaretas på lik linje med nyanlegg.

For flere detaljer, se Askers veinormal

06.03.2024 Møte med ordfører, politisk leder for plan og bygg og høyres leder

Jeg hadde et møte via Teams, med ordfører, leder i Asker høyre og leder for utvalg for plan og byggesak den 6. mars 2024 vedrørende følgende saker:

  • At kommunen unnlot å svare på innsynssaker via Asker innsynsportal.

  • Ga en presentasjon om de trafikkfarlige forholdende i Asker terrasse. Se Oppsummering fra møte 6. mars 2024 for detaljer.

​​12.03.2024: Reportasje i Budstikka fra formannskapsmøte 12.03.2024

Budstikka hadde en reportasje fra formannskapsmøte i Asker kommune 12. mars 2024, og hvor Stig Wettre-Johnsen (H) er bekymret for trafikksikkerheten i Asker terrasse, og rettet følgende spørsmål til tidligere kommuneplansjef Tor Arne Midtbø:

"Det legges opp til stor trafikk gjennom Asker terrasse, og det blir ganske krevende rent trafikksikkerhetsmessig. Løsningen vil bryte mange punkter i kommunens egen vei og gatenormal".

​Kommuneplansjef Tot Arne Midtbø svarte følgende:

  • "Kommunen har vurdert situasjonen til å være forsvarlig i Asker terrasse".
  • "Det er slik at man kan akseptere blandet trafikk for boligområder opp til 35 boliger". 

​Kommentar:

Med referanse til min dokumentasjon om de trafikkfarlige forholdene i Asker terrasse (se Saksbehandling iht veinormal for detaljer) hvor jeg kan dokumentere flere enn 25 avvik til sikkerhetskrav iht Asker veinormal konkluderer jeg som følger:

  • Det kommuneplansjef Tor Arne Midtbø uttaler om at "kommunen har vurdert situasjonen til å være forsvarlig i Asker terrasse" er en usann og udokumentert påstand. 

  • For en kommuneplansjef som uttaler i Budstikka 12. mars 2021, at ​"hans innflytelse handler fortsatt om å gi våre politikere og mine ledere gode råd innenfor mitt fagområde", er det å fremsette usanne og udokumenterte påstander om trafikksikkerheten i Asker terrasse til politikerne og offentligheten ikke bare dypt uansvarlig, men det er også en handling som undergraver kommunens legitimitet, svekker borgernes rettssikkerhet og kan føre kommunen inn i beslutninger som er klart uforsvarlige eller rett og slett ulovlige.

Asker kommune har altså gjort en vurdering av trafikksikkerheten i Asker terrasse til å være forsvarlig, og at man kan akseptere blandet trafikk for boligområder opp til 35 boliger.

Kommuneplansjef Tor Arne Midtbø sier: "Det er slik at man kan akseptere blandet trafikk for boligområder opp til 35 boliger".

Dette står det ingenting i Askers veinormal 2010 som er gjeldene veinormal for trafikksikkerheten på Høn-Landås, at man kan akseptere blandet trafikk for boligområder opp til 35 boliger. 

 

​Jeg har derfor søkt i Asker kommunes arkiv, og funnet en versjon av Askers veinormal fra 1994 (som ikke er gjeldende for Høn-Landås - 2010 versjonen av Askers veinormal er gjeldende) og der er 35 boliger nevnt under veiklasse B2 som følger:​​​​​​​​

Tverrprofil nr 2.jpg
Prinsippskisse B2.jpg

Selv om Asker veinormal fra 1994 ikke er gyldig for Høn-Landås utbyggingen, så har jeg som en kuriositet gått igjennom kravene til Boligvei B2 (Tabell 1. Samletabell) i Askers veinormal for 1994 og sjekket mot de faktiske forholdene i Asker terrasse:

  • B2 Boligvei er spesifisert for 35 boenheter mot 55 boliger i Asker terrasse. Møter ikke krav.

  • B2 Boligvei har en spesifisert kjørebanebredde på 4,0 meter mot 3,0-3,6 meter i Asker terrasse. Møter ikke krav!

  • Horisontalkurveradius i kryss er spesifisert til minimum 50 meter, men faktisk radius er 7 meter. Møter ikke krav!

  • Stigning inn mot kryss er spesifisert til maksimum 7%, mot faktisk stigning på 12%. Møter ikke krav!

  • Stigning de siste 8 meterne inn mot kryss (for etablering av et "depot/stoppested") er spesifisert til maksimum 3,5 %, men er over 12%. Møter kke krav!

  • Byggegrense fra bygninger, garasje vinkelrett og garasje parallelt er spesifisert til 10/10/5 meter fra midtlinje i veien. De fleste bygningene og garasjene i nedre Asker terrasse møter ikke disse kravene. Se Saksbehandling iht veinormal for detaljer.  

  • Byggegrense i kryss er satt til 30 x 30 meter (for å etablere frisikt), men er faktisk 19 x 19 meter. Møter ikke krav!

4) I Samferdselsutredning for Høn-Landås datert 22. januar 2018 (som er et av de 46 plandokumentene for områdereguleringen av Høn-Landås) står det følgende: "Asker terrasse er privat vei de siste 125 meterne av strekningen mot planområdet i øst. Veien har en bredde på ca. 4 meter og det er ikke registrert gateparkering på strekningen. Asker terrasse er ikke tilrettelagt for myke trafikanter, men det er opparbeidet flere fartshumper på strekningen".

Dette er alt jeg finner om konkrete vurderinger i plandokumentene vedrørende trafikksikkerheten i Asker terrasse, og forresten er vår private vei 3 meter bred, og ikke 4 meter bred, og videre står det jo klart at "Asker terrasse er ikke tilrettelagt for myke trafikanter".

Oppsummering:

Som vist over, fremsetter kommuneplansjef Tor Arne Midtbø i formannskapsmøte den 12. mars 2024 to usanne påstander:

  • At kommunen har "vurdert situasjonen til å være forsvarlig i Asker terrasse". 

  • Det er slik at man kan akseptere blandet trafikk for boligområder opp til 35 boliger".

02.04.2024: Brev fra Asker kommune

Som respons fra møte den 6. mars 2024, fikk jeg et brev 2. april 2024 fra Asker kommune, hvor kommunen skriver at vei- og gatenormalen for Asker kommune (Askers veinormal):

 

  • har visse anbefalinger mht. bredde og standard til gang-/sykkelvei.

  • Ikke er juridisk bindende.

​Mao, så har Asker kommune avviket og ikke fulgt opp det overordnede og juridisk bindene kravet i reguleringsplanene iht § 8.2 Overordnet krav, hvor det står: «Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldene vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn." 

Dette overordnede kravet er også juridisk bindene iht plan og bygningsloven § 12-4 Rettsvirkning av reguleringsplan hvor det står:

"En reguleringsplan fastsetter framtidig arealbruk for området og er ved kommunestyrets vedtak bindende for nye tiltak eller utvidelse av eksisterende tiltak som nevnt i § 1-6".

Resultatet:

Asker kommune har regulert inn en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted uten å følge det overordnede og juridisk bindende kravet til bruk av Askers veinormal. 

Brevet fra Asker kommune vitner om en total mangel på forståelse av hvilke krav til trafikksikkerhet som gjelder iht lover, forskrift og planvedtak, og hva manglende oppfølging av trafikksikkerhet i veier og gater kan føre til.

Når Asker kommune vedtar et overordnet og juridisk bindende krav om bruk av Askers veinormal, men likevel velger å overse bruken av veinormalen på gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse, og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted, er det et klart brudd på vår tillitt til kommunen.

Resultatet er ikke bare økt ulykkesrisiko, men også en grov ansvarssvikt ovenfor gående-, syklende og ikke minst skoleelever, som nå iht reguleringsvedtaket den 13. november 2018, må ta til takke med en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted. 

For flere detaljer, se Brev fra Asker kommune

03.04.2024: Innspill til politisk leder for plan og bygg og høyres leder grunnet brev av 2. april 2024, hvor Asker kommune hevder at Askers veinormal er ikke juridisk bindende og kun en anbefaling.

Jeg sendte en e-post 3. april 2024 til politisk leder for plan og bygg og høyres leder at jeg var "sjokkert" av hva som stod i brevet mottatt 2. april 2024.

Grunnen var at:

I tillegg er bruk av Askers veinormal nedfelt i følgende lover og forskrift:

  • Lov om vegar (Veglova) § 1a og § 13 

    • § 13: "Departementet gir føresegner om anlegg av offentlig veg (vegnormaler)" (link til veglova § 13).

  • Forskrift om anlegg av offentlig veg, § 3, pkt. 6. Vegnormaler (link til forskrift § 3 vegnormaler)

    • ​"Vegnormalene skal sikre en tilfredsstillende og enhetlig kvalitet på veinettet ut fra samferdselspolitiske mål".

    • "Vegnormalene er en del av det tekniske grunnlaget for valg av løsning gjennom planlegging".

  • Jeg sendte derfor følgende e-post til politisk leder for plan og bygg og høyres leder den 3. april 2024, 6 dager før reguleringsplanen for Høn-Landås felt L3-L6 kom opp for planvedtak, og en oppfølgings e-post den 7. april 2024, hvor også ordføreren var inkludert på mottakerlista.

09.04.2024: Planvedtak på Landås felt L3-L6 blir gjennomført

Planvedtak på Landås felt L3-L6 blir gjennomført i kommunestyret 9. april 2024, selv om både administrasjonen (ref. brev av 2. mai 2024) og politisk ledelse i høyre (ref. e-post over) visste at det overordnede og juridisk bindende kravet til bruk av Asker veinormal var avviket og ikke fulgt opp på Høn-Landås. 

12.04.2024: Reportasje i Budstikka fra kommunestyremøte 9. april 2024

Budstikka hadde en reportasje fra kommunestyret 9. april 2024, hvor Stig Wettre-Johnsen (H) sa at Høyre lytter til beboerne i Asker terrasse og deres argumenter for at veien er bratt, ikke er bygget for gjennomgangstrafikk og at mange gående og syklende vil bli trafikkfarlig. 


Tor Arne Midtbø svarte: "Asker terrasse har delvis god nok veistandard for kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vi får ikke gjort noe med stigningen, men slik er det mange steder i Asker der veier er brattere enn denne.

Vedrørende stigningen, kan det løses enkelt: Gjør som i Gamle Drammensvei som har lik stigning: Reguler inn en separat gang,- sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via en kulvert under dagens jernbane og Perlen, og inn til Asker sentrum. Den gamle jernbanetraseen ligger der klar til bruk!

perlen2.jpg
perlen4.jpg
Bilde2.jpg
hoen4.jpg

01.10.2025: Saksframlegg vedrørende ekspropriasjon for gjennomføring av områdereguleringsplan for Høn-Landås, gbnr. 2/289 og gbnr. 2/294 mottat

​Ekspropriasjonen av vår vei og eiendom og saksbehandlingen er i sin helhet dokumentert i undersiden Ekspropriasjon.

Her går jeg igjennom kun noen viktige punkter knyttet til saksframlegget:

I saksframlegget fra Asker kommune vedrørende "Ekspropriasjon for gjennomføring av områdereguleringsplan for Høn-Landås, gbnr. 2/289 og del av gbnr. 2/294" skriver Asker kommune på side 8 følgende:

  • "Tidligere behandling av klager hos statsforvalteren, og grunneiernes påstander om ulovlige forhold/tiltak, er heller ikke relevant for spørsmålet om ekspropriasjon".

 

Dette bestrider vi sterkt, da kommunens påstand er juridisk og forvaltningsmessig problematisk, særlig i lys av plan- og bygningsloven (pbl.) §§ 1-6, 32-1 og oreigningslova § 2.​

Når kommunen i saksframlegget hevder at påstander om ulovlige forhold ikke er relevante for ekspropriasjon, bryter dette med både plan- og bygningsloven §§ 1-6 og 32-1, samt oreigningslova § 2.

Ekspropriasjon kan ikke gjennomføres som ledd i et tiltak som er ulovlig eller mangler nødvendig faglig og juridisk vurdering. Før kommunen kan vurdere ekspropriasjon, må de derfor behandle og avgjøre spørsmålet om lovligheten av tiltaket. Å unnlate dette vil innebære et alvorlig brudd på både utredningsplikten og legalitetsprinsippet.

  • Kommunen gjentar påstanden om at "Kommunestyret har vedtatt at det skal åpnes for blandet trafikk i Asker terrasse, og kommunedirektøren fastholder at dette er forsvarlig". Dette anser jeg å være en direkte usannhet, som også er fremsatt av kommuneplansjef Tor Arne Midtbø i formannskapsmøte 12. mars 2024

Krav om at tiltaket blir behandlet som ulovlig etter plan og bygningsloven §§ 1-6 og 32-1 opprettholdes

Kommunens påstand om at det kan gjøres en konkret vurdering av trafikksikkerheten i Asker terrasse er udokumentert, ikke forankret i de 46 plandokumentene og bryter uansett med det overordnede og juridiske bindende kravet spesifisert i § 8.2 Overordnet krav, i de to reguleringsplanene på Høn-Landås som følger:

  • «Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldene vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn."

  • Dette er juridisk bindene iht plan og bygningsloven § 12-4. Rettsvirkning av reguleringsplan hvor det står: "En reguleringsplan fastsetter framtidig arealbruk for området og er ved kommunestyrets vedtak bindende for nye tiltak eller utvidelse av eksisterende tiltak som nevnt i § 1-6".

Den eneste tilgjengelige kilden (Samferdselsutredningen 2018) gir ingen faglig vurdering av trafikksikkerheten i Asker terrasse.

​Når planvedtaket ble fattet uten slik dokumentasjon – og med kunnskapen om at veinormalen ikke var fulgt – foreligger det et alvorlig brudd på plan- og bygningsloven, som må håndteres som et ulovlig tiltak etter § 32-1.

Asker kommune kan ikke dokumentere at de har behandlet noen av avvikene i Askers veinormal iht kravene i plan og bygningsloven § 19-2.

  • Kommunen skriver: Et mulig tiltak for å etablere fartsreduserende tiltak er å etablere fartsreduserende tiltak som eksempelvis saksebommer eller rumlestriper i overgangen mellom eksisterende vei, og gang- sykkelveien.

  • Her skurrer det fælt, overgangen det er snakk om, er ikke synlig for de som sykler ned vår private vei/gatetun (se bilde under)

  • Hastigheter opp mot 45 km/t oppnås ved kun å rulle ned Asker terrasse (se video under).

  • Med snø og isbelagte gater 4 til 6 måneder i året vil saksebommer og rumlestriper kun bidra med å øke de trafikkfarlige forholdene, da det for enkelte syklister med stor fart (ca 40-50% av syklistene vil ha større fart enn 30 km/t, basert på erfaringsverdier) vil virke som en "trafikkfelle".

  • Og uansett, det er det ikke-universelle og svært trafikkfarlige T-krysset som er den mest trafikkfarlige delen i Asker terrasse og hvor flest ulykker vil inntreffe.

Bilde fra nedre Asker terrasse.jpg

10.10.2025: Tilbakemelding fra en plankoordinator i Asker kommune 

"Vi har ingen rapport eller lignende ​​på trafikksikkerhet i Asker terrasse".

Korrupsjon i kommunal sammenheng - og hvorfor saken om Asker terrasse er svært alvorlig for Asker kommune

Korrupsjon i offentlig sektor handler ikke bare om penger under bordet. Det handler like mye om utilbørlig påvirkning og fordeler, når offentlige beslutninger fattes til fordel for enkelte aktører, uten å følge lovverk, planvedtak eller faglige vurderinger. 

Transparency International Norge (TI) understreker i sin håndbok at kommuner er særlig utsatt, nettopp fordi de kombinerer politiske, faglige og private interesser i sitt arbeid.

I straffeloven §§ 387 - 389 er både korrupsjon, grov korrupsjon og påvirkningshandel definert:

Felles for bestemmelsene er at det skal være en utilbørlig fordel som oppnås - enten for kommunen selv, enkeltpersoner, private aktører eller en utilbørlig fordel for både kommunen og enkelt personer/private aktører.   

I saken om den manglende trafikksikkerheten i gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted ser vi et eksempel på en saksbehandling som etterlater flere alvorlige spørsmål:

  • Kommunen har tydeligvis lagt til grunn forslag og innspill fra Selvaag Bolig om å bruke Asker terrasse, uten å gjøre selvstendige og dokumenterte faglige vurderinger av trafikksikkerheten.

  • Gang-, sykkel- og skoleveien er regulert gjennom en privat vei, nedre Asker terrasse, som avviker på flere enn 25 trafikksikkerhetskrav fra Askers veinormal. 

  • Asker kommune har avviket og ikke fulgt opp krav spesifisert i lover og forskrift til universell utforming og utforming av veier og gater for gang,- sykkel og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted (se Universell utforming og Askers veinormal for detaljer). 

  • Asker kommune kan ikke fremvise noen dokumentasjon eller faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse i de 46 plandokumentene som er dokumentasjonen på det arbeidet som er utført i forbindelse med områdereguleringsplanen for Høn-Landås vedtatt 13. november 2018. 

  • Asker kommune har gjennomført planvedtak (for detaljer, se Brev fra Asker kommune), selv om kommunen viste forut for planvedtakene at de har avviket fra det overordnede og juridisk bindende kravet nedfelt i reguleringsplanene § 8.2 Overordnet krav, at "Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldende vei-, og gatenormal for Asker kommune legges til grunn" for samferdselsanlegg på Høn-Landås.

  • Bruken av Askers veinormal er juridisk bindene iht plan og bygningsloven § 12-4. Rettsvirkning av reguleringsplan hvor det står: "En reguleringsplan fastsetter framtidig arealbruk for området og er ved kommunestyrets vedtak bindende for nye tiltak eller utvidelse av eksisterende tiltak som nevnt i § 1-6".

  • Asker kommune kan ikke dokumentere noen avviksbehandling av dette overordnede og juridisk kravet til bruk av Askers veinormal iht:

  • Budstikka har hatt to reportasjer fra formannskapsmøte den 12. mars 2024, og kommunestyremøte den 9. april 2024, hvor kommuneplansjef Tor Arne Midtbø sier:

    • "Kommunen har vurdert situasjonen til å være forsvarlig i Asker terrasse".

    • "Det er slik at man kan akseptere blandet trafikk for boligområder opp til 35 boliger".  

    • "Asker terrasse har delvis god nok veistandard for kombinert gang- og sykkeltrafikk."

Asker kommune kan ikke fremlegge noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse, ikke fulgt lover, forskrift eller planvedtak til at gjeldende vei- og gatenormal for Asker kommune skal legges til grunn for samferdselsanlegg på Høn-Landås.

 

Men, allikevel har kommunen vurdert at "situasjonen til å være forsvarlig i Asker terrasse, og at Asker terrasse har delvis god nok veistandard for kombinert gang- og sykkel trafikk". iht hva?

Har ennå ikke per 13. oktober 2025, fått svar på innsynssaker vedrørende hvilke faglige vurderinger og dokumentasjon av trafikksikkerheten i Asker terrasse som er gjort av Asker kommune og anser kommuneplansjef Tor Arne Midtbø uttalelser som direkte usanne!

Når en kommune systematisk fraviker egne planvedtak, forskrift og lovverk, samtidig som løsningen til å bruke Asker terrasse som en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei, tydeligvis bygger på forslag og innspill fra utbygger, kan det reises spørsmål om dette innebærer en utilbørlig fordel for utbygger (og Asker kommune?) - på bekostning av innbyggernes sikkerhet og rettigheter.​​​​​​​​​​​​​​​​

Jeg hevder ikke at dette juridisk bevist er korrupsjon etter straffeloven, men at saksbehandlingen grenser mot og kanskje overskrider det som Transparency International Norge advarer mot i sin håndbok om antikorrupsjon i kommuner. 

bottom of page