Innledning
Omdømmet i en kommune refererer til den negative påvirkningen på kommunens image og tillit blant innbyggere, næringsliv og andre interessenter. Dette kan oppstå som følge av ulike faktorer, inkludert brudd på lover og forskrifter, manglende transparens og udokumenterte påstander. Når en kommune ikke klarer opprettholde standarder for offentlig sikkerhet og tjenesteyting, kan det føre til svekket tillit og økt misnøye blant befolkningen. I tillegg kan omdømmetap påvirke kommunens evne til å tiltrekke investeringer og nye innbyggere.
Omdømmetap - Ikke-eksisterende saksbehandling av trafikksikkerheten på Høn-Landås
Asker kommune risikerer å påføre seg selv betydelige økonomiske og omdømmemessige tap som følge av manglende etterlevelse av lover, forskrift og vedtatte planer.
I områdereguleringsplanen for Høn–Landås (vedtatt 13. november 2018) og i detaljreguleringen for Landås L3–L6 (vedtatt 9. april 2024) er det fastsatt et overordnet og juridisk bindende krav i § 8.2 Overordnet krav, til at
«Gjeldende vei- og gatenormal for Asker kommune skal legges til grunn» for samferdselsanlegg i området.
Til tross for dette har kommunen i brev datert 2. april 2024 bekreftet at Askers veinormal ikke er ansett å være juridisk bindene og kun en anbefaling.
Ingen faglige vurderinger av trafikksikkerheten for gang-, sykkel- og skoleveien i Asker terrasse foreligger, og planvedtakene ble gjennomført etter at både administrasjon og politisk ledelse var informert om avviket.
Dette innebærer brudd på grunnleggende forvaltningsrettslige prinsipper og svekker kommunens rettssikkerhet, legitimitet og troverdighet.
B. Økonomiske konsekvenser
Basert på sammenlignbare saker og økonomisk vurdering av omdømmerisiko i offentlig sektor, kan Asker kommune potensielle omdømmetap estimeres til mellom 300 og 630 millioner kroner over en 10-årsperiode, basert på modeller brukt av Kommunesektorens organisasjon (KS) og analyser fra Oxford Research og Reputation Institute, som viser at kommunalt omdømmetap typisk utgjør 0,3-0,7 % av årlige driftsutgifter. Dette baseres på følgene elementer:

C. Tap av verdi på boliger og eiendommer
Manglende oppfølging av veinormalen, og feilaktige påstander om trafikksikkerhet, skaper usikkerhet for boligkjøpere og næringsaktører i Asker.
Dersom Asker sentrum og tilgrensende områder oppfattes som dårlig planlagt eller utrygge, kan det føre til nedgang i boligverdier på 2–4 % over tid.
Med en samlet eiendomsverdi i kommunen på anslagsvis 100–150 milliarder kroner, vil selv en verdinedgang på 2 % utgjøre 2–3 milliarder kroner i tapt boligverdi for beboerne.
Dette kan også medføre redusert økonomisk handlingsrom for kommunen.
D. Appell til politikerne i Asker kommune
Asker kommune står nå i ferd med å vedta et tiltak som ikke bare bryter med lover, forskrift og egen veinormal, men som også kan skape en av Norges mest trafikkfarlige gang-, sykkel- og skoleveier.
Når sikkerhet, universell utforming og juridiske krav settes til side, utfordres både tilliten til kommunen og dens omdømme. Dette handler ikke bare om en vei – men om rettssikkerhet, ansvarlighet og respekt for innbyggernes trygghet.
Politikerne i Asker har nå et valg: å godkjenne en ulovlig (se Ulovlig tiltak for detaljer) ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei løsning fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted med stort omdømmetap for kommunen, eller å stå opp for lovverk, faglighet og et trygt lokalsamfunn for gående, syklende og ikke minst skoleelever.
