top of page

Innledning

Som jeg har dokumentert under Saksbehandling iht veinormal, er dagens regulerte gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted, ikke-universell og svært trafikkfarlig, og møter ingen trafikksikkerhetskrav iht det overordnede og juridisk bindende kravet i reguleringsplanene for Høn-Landås og Landås Felt L3-L6 pkt. § 8.2 Overordnet krav, som spesifiserer at "gjeldende vei- og gatenormal for Asker kommune skal legges til grunn" for samferdselsanlegg for Høn-Landås utbyggingen. 

Jeg kan dokumentere flere enn 25 avvik til trafikksikkerhetskrav iht Askers veinormal i Asker terrasse, mens Asker kommune ikke kan dokumentere noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten, da kommunen feilaktig har vurdert at bruken av Askers veinormal ikke er et overordnet og juridisk bindende krav, men kun en anbefaling mht. veistandard som skal tilstrebes dersom forholdene på stedet tilsier at så er mulig. 

​Ved å regulere inn den gamle jernbanetraseen til en grønn universell mobilitetsakse for gående-, syklende- og skoleelever fra Høn-Landås, via kulvert under dagens jernbane og "Perlen", og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted, får man en gang-, sykkel- og skolevei løsning som tilfredsstiller sikkerhetskrav iht Askers veinormal, samt møter krav spesifisert i lover, planer, forskrift, og planvedtak som følger:

Krav som Asker kommune har avveket og ikke fulgt opp for universell utforming

  • Nasjonal transportplan (NTP) for 2014-2023, side 225: 

  • ​​​​Trafikksikkerhetsplan 2015-2018 for Asker kommune: ​

  • Plan og bygningsloven (§ 1-1, femte ledd):​​

  • Planprogram for Høn-Landås datert 18 juli 2016:​​​

  • Statens vegvesen, Vegnormal N100 – Veg- og gateutforming​

  • Vei- og gatenormal for Asker kommune 2010

  • Likestillings- og diskrimineringsloven​

  • FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD)

​For flere detaljer: Se Universell utforming

Krav som Asker kommune har avveket og ikke fulgt opp for utforming av veier og gater

  • Plan og Bygningsloven § 1-1, og § 29-4: (link til Plan og Bygningsloven)​​

  • Lov om vegar (Veglova) § 1a og § 13 (link til Veglova)

  • ​​Forskrift om anlegg av offentlig veg, § 3, pkt. 6. Vegnormaler (link til Forskrift)​

  • ​​Samferdselsutredning for Høn-Landås, datert 22. januar 2018 (link til Samfedselsutredning)

  • Vei- og gatenormal for Asker kommune 2010

​For flere detaljer: Se Askers veinormal

Gangsti

​Asker kommune har regulert inn en 4,5 meter bred gang- og sykkelvei på Landås, men som blir snevret inn til 2 meters bredde inn i Asker terrasse. Asker kommune kan ikke dokumentere at de har gjort noen beregninger av trafikkutviklingen for gående og syklene på denne strekningen iht krav spesifisert i Forskrift om anlegg av offentlig veg § 2, Dimensjonerende trafikkmengder og kjøretøy, hvor det står i pkt. 1: 

  • "Ved planlegging og utbygging av vegnettet skal arealbruk og vegfunksjoner vurderes i et 20 års perspektiv etter vegåpning. Forventet trafikkutvikling skal kartlegges for alle trafikantgrupper.

Kun en gangsti møter kravene til 2 meters bredde og når det gjelder kravene til bredde for en gang-, sykkel- og skolevei, er den avhengig av antall gående og syklende per time for å kunne prosjekteres korrekt. Se Saksbehandling iht veinormal for hvilke krav det er til bredder for gang- og sykkelveier avhengig av hvor mange gående og syklende det er per time i den mest belastende timen.

gangsti.jpg
IMG_4943.jpg

En grønn universell mobilitetsakse (gang- og sykkelvei) fra Høn-Landås, via kulvert under dagens jernbanetrase til «Perlen» og inn til Asker sentrum 

En universell grønn mobilitetsakse (gang- og sykkelvei) er allerede regulert inn (se «rød» sirkel) som vist på plantegningen under av  «Perlen». 

Skjermbilde 2025-03-13 101523.jpg

Den regulerte gang- og sykkelveien i «Perlen» ble ferdigstilt i 2024. 

Kostnader 

Kostnadene for å utbedre den gamle jernbanetraseen til en grønn mobilitetsakse for gående, syklende og skolelever fra Høn-Landås, via kulvert under dagens jernbane og "Perlen" og inn til Asker sentrum, er småpenger, sett i lys av at Selvåg Bolig hadde blant annet et netto overskudd i 500 millioners klassen hvert år mellom 2018 og 2023.

 

Dette sett i sammenheng med at: 

  • Vi som beboere i nedre Asker terrasse kan med dagens regulering forvente oss et tap (vurdert av en finansinstitusjon) på hver av våre eiendommer i nedre Asker terrasse i størrelsesorden 800.000 til 1.200.000 kroner ved at vår private vei/gatetun blir omregulert  til en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei med gjennomgangstrafikk av et stort antall gående og syklende. 

 

Per i dag er det naboene (les beboerne i nedre Asker terrasse) som har tatt kostnadene for en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted.

Den gamle jernbanetraseen tilfredsstiller kravene til universell utforming, frisikt, sikker skolevei, etc, som spesifisert i Askers veinormal og har mange fordeler: 

 

  • En gang- og sykkelvei på den gamle jernbanetraséen med en 4,5 meter bred kulvert burde koste rundt 20-24 mill. (2025 kroner), basert på kostnadene på 17 mill. (2020 kroner) for den 19 meter brede bilveikulverten ferdig installert på Høn-Landås. 

  • En universell gang- og sykkelvei er allerede regulert inn på «Perlen» (se bilder over). 

  • Det er allerede regulert inn en gangsti/turvei (i 2 meters bredde kontra 3 meters bredde for en gang-, sykkel- og skolevei) der hvor vi anbefaler å legge en universell gang-, sykkel- og skolevei mobilitetsakse på Landås (vist med grønn markør under), samt at den gamle jernbanetraseen ligger der klar til bruk fra «Perlen» til Landås. 

  • Tilfredsstiller kravene til universell utforming og utforming av veier og gater iht. det overordnede og juridisk bindende kravet til at vei- og gatenormal for Asker kommune skal legges til grunn for samferdselsanlegg på Høn-Landås. 

  • Tilfredsstiller kravene til sikker skolevei. 

  • Samfunnsøkonomisk en meget god løsning da en gjennomsnittlig skade i et T-kryss har samfunnskostnader på 3 millioner, hardt skadet person 15 millioner, en meget hardt skadet 33 millioner og et dødsfall 45 millioner kroner (2023 kroner). 

Bilder av den gamle jernbanetraseen, fra "Perlen", og mot Landås feltet, inklusiv et bilde av en kulvert som kan prosjekteres inn under dagens jernbane.

Forslag til minnelig løsning

Istedenfor en ferdigstillelse av dagens regulerte ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang-, sykkel- og skolevei, via nedre Asker terrasse, som ikke møter noen sikkerhetskrav iht Askers veinormal, kan det gjøres en reguleringsendring (forenklet prosess) for å regulere inn en universell gang-, sykkel- og skolevei i 3-4 meters bredde fra Landås vest/L3-L6, via en kulvert under Drammensbanen, for deretter å bli tilknyttet til den universelle gang- og sykkelveien som er regulert inn på Perlen/Fusdalskogen og videre inn mot Asker sentrum.

bottom of page