Innledning
Som jeg har dokumentert under Saksbehandling iht veinormal, er dagens regulerte gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted, ikke-universell og svært trafikkfarlig, og møter ingen trafikksikkerhetskrav iht det overordnede og juridisk bindende kravet i planvedtakene for Høn-Landås, ref. § 8.2 Overordnet krav, som spesifiserer at "gjeldende Vei- og gatenormal for Asker kommune skal legges til grunn" for samferdselsanlegg for Høn-Landås utbyggingen.
Med flere enn 25 avvik til trafikksikkerhetskrav iht Askers veinormal, kun i Asker terrasse, er Asker kommunes ikke-eksisterende vurderinger av trafikksikkerheten på denne gang-, sykkel- og skoleveien en "skandale" der Asker kommune ikke møter krav spesifisert i lover, forskrift og planvedtak mm.
-
For krav til universell utforming, se følgende link: Universell utforming
-
For krav til utforming av veier og gater, se følgende link: Askers veinormal
Ved å regulere inn den gamle jernbanetraseen til en grønn universell mobilitetsakse for gående-, syklende- og skoleelever fra Høn-Landås, via kulvert under dagens jernbane og "Perlen", og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted, får man en gang,- og sykkel løsning som tilfredsstiller sikkerhetskrav iht lover, planer, forskrift, og planvedtak.
Gangsti
Kun gangsti mellom Landås vest og nedre Asker terrasse møter kravene (2 meters bredde) iht. vei- og gatenormal for Asker kommune (Gangsti er også regulert inn i øvre Asker terrasse inn mot Sentrumsgaten på Landås vest).


En grønn universell mobilitetsakse (gang- og sykkelvei) fra Høn-Landås, via kulvert under dagens jernbanetrase til «Perlen» og inn til Asker sentrum
En universell grønn mobilitetsakse (gang- og sykkelvei) er allerede regulert inn (se «rød» sirkel) som vist på plantegningen under av «Perlen».


Den regulerte gang- og sykkelveien i «Perlen» ble ferdigstilt i 2024.

Foto: HRTB Arkitekter, med inntegnet grønn markør.
Grønn markør viser hvor den gamle jernbanetraseen kan utbedres til en grønn universell mobilitetsakse (gang- og sykkelvei) fra Høn-Landås, via kulvert under dagens jernbanetrase til «Perlen» og inn til Asker sentrum.
Kostnader
Kostnadene for å utbedre den gamle jernbanetraseen til en grønn mobilitetsakse for gående, syklende og skolelever fra Høn-Landås, via Asker terrasse til Asker sentrum/skoleelevers bosted, er småpenger, sett i lys av at Selvåg Bolig hadde blant annet et netto overskudd i 500 millioners klassen hvert år mellom 2018 og 2023.
Dette sett i sammenheng med at:
-
Vi som beboere i nedre Asker terrasse kan med dagens regulering forvente oss et tap (vurdert av en finansinstitusjon) på hver av våre eiendommer i nedre Asker terrasse i størrelsesorden 800.000 til 1.200.000 kroner ved at vår private vei/gatetun blir omgjort til en offentlig vei med gjennomgangstrafikk av et stort antall gående og syklende.
-
I tillegg har Asker kommune regulert store deler av vår private eiendom Gnbr 2/294 (en nesten 5 mål stor tomt, ca. 600 meter fra Asker sentrum) til å bli et grøntområde/håndtering av overflatevann fra Høn-Landås hvis verdi er estimert til å ligge i 15 – 30 millioners klassen.
-
Potensielt samlet tap i størrelsesorden 26 til 41 millioner kroner.
Per i dag er det naboene (les beboerne i nedre Asker terrasse) som har tatt kostnadene for en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted, samt kostnadene for et regulert grøntområde for håndtering av overflatevann fra Landås-feltet.
Den gamle jernbanetraseen tilfredsstiller kravene til universell utforming, frisikt, sikker skolevei, samt at denne traseen tilfredsstiller kravene til trafikksikkerhet som spesifisert i Askers og har mange fordeler:
-
En gang- og sykkelvei på den gamle jernbanetraséen med en 4,5 meter bred kulvert burde koste rundt 16-20 mill., basert på kostnadene på 17 mill. for den 19 meter brede bilveikulverten på Høn-Landås.
-
En universell gang- og sykkelvei er allerede regulert inn på «Perlen» (se bilder over).
-
Det er allerede regulert inn en gangsti/turvei der hvor vi anbefaler å legge en universell mobilitetsakse på Landås (vist med grønn markør), samt at den gamle jernbanetraseen ligger klar til bruk fra «Perlen» til Landås.
-
Tilfredsstiller kravene til universell utforming iht. det overordnede og juridisk bindende kravet til Vei- og gatenormal for Asker kommune.
-
Tilfredsstiller kravene til sikker skolevei.
-
Samfunnsøkonomisk en meget god løsning da en gjennomsnittlig skade i et T-kryss har samfunnskostnader på 3 millioner, hardt skadet person 15 millioner, en meget hardt skadet 33 millioner og et dødsfall 45 millioner kroner (2023 kroner).
Bilde av den gamle jernbanetraseen, mot "Perlen", og på Landås feltet.


Forslag til minnelig løsning
Istedenfor en ferdigstillelse av SG4S og SG9S, med tilknytning til nedre Asker terrasse, kan det gjøres en reguleringsendring (forenklet prosess) fra dagens ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted, til en universell gang- og sykkelvei i 3-4 meters bredde fra Landås vest/L3-L6, via en kulvert under Drammensbanen, for deretter å bli tilknyttet den universelle gang- og sykkelveien som er en del av detaljreguleringsplanen for Perlen/Fusdalskogen.



