
Asker - trafikkfarlig kommune
Innledning
Denne nettsiden tar for seg følgende temaer vedrørende trafikksikker kommune:
-
Kravene til det å bli en trafikksikker kommune.
-
Status på det som skulle ha vært et målrettet og helhetlig arbeid med trafikksikkerhet som Asker kommune har forpliktet seg til å utføre på Høn-Landås prosjektet.
-
Hvorfor Asker kommune har gått fra å være en trafikksikker kommune til å bli en trafikkfarlig kommune.
Hva er en trafikksikker kommune?
Jo, en trafikksikker kommune betyr at kommunen skal jobbe målrettet og helhetlig med trafikksikkerhet, med det resultat at:
1. Godt trafikksikkerhetsarbeid gir kommunen bra omdømme.
2. Trygt lokalmiljø.
3. Mindre skader.
4. Fornøyde innbyggere.
Se plansjen fra Trygg trafikk for detaljer under.

Status på det som skulle ha vært et målrettet og helhetlig arbeid med trafikksikkerheten som Asker kommune har forpliktet seg til å utføre på Høn-Landås prosjektet
1. Asker kommunes ikke-eksisterende trafikksikkerhetsarbeid for gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted gir kommunen dårlig omdømme
-
Etter mer enn 15 års saksbehandling på Høn-Landås, kan Asker kommune ikke dokumentere noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten for gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted.
-
Asker kommune har avviket og ikke fulgt opp det overordnede og juridisk bindende kravet iht to planvedtak på Høn-Landås at: "gjeldende vei- og gatenormal for Asker kommune skal legges til grunn" for samferdselsanlegg på Høn-Landås (se Brev fra Asker kommune for detaljer.
-
Asker kommune har også avviket og ikke fulgt opp krav til universell utforming og utforming av veier og gater iht plan og bygningsloven, vegloven, forskrift om anlegg av offentlig vei, samferdselsutredning for Høn-Landås m.m., som vist i Universell utforming og Askers veinormal.
-
Resultatet har derfor blitt at Asker kommune har regulert inn en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted som vist under i strid med lover, forskrift, samferdselsutredning og to planvedtak (se Saksbehandling iht veinormal, for detaljer).


2. Utrygt lokalmiljø
Asker terrasse er en utrygg og trafikkfarlig vei (flere enn 25 krav til trafikksikkerhet er ikke møtt iht Asker veinormal), blir enda mer trafikkfarlig ved å regulere inn en gang, sykkel og skolevei nederst mot Landås vest, samt at økt trafikk av gående og syklende vil medføre enda flere trafikkfarlige situasjoner.
3. Flere skader
Asker kommune, med kommuneplansjef Tor Arne Midtbø i spissen setter trafikksikkerhetsarbeidet i Asker kommune mer enn 20 år tilbake i tid med holdninger som:
-
Fra dialogmøte 17. februar 2020: Når jeg påpeker de trafikkfarlige forholdene i Asker terrasse svarer Midtbø:
-
«Det er like trafikkfarlig andre steder i Asker»!
-
-
Budstikka hadde en reportasje fra formannskapsmøte i Asker kommune 12. mars 2024, hvor Stig Wettre-Johnsen (H) sier han er bekymret for trafikksikkerheten i Asker terrasse, og rettet følgende spørsmål til kommuneplansjef Tor Arne Midtbø: "Det legges opp til stor trafikk gjennom Asker terrasse, og det blir ganske krevende rent trafikksikkerhetsmessig. Løsningen vil bryte mange punkter i kommunens egen vei og gatenormal".
-
Tor Arne Midtbø svarte: "Kommunen har vurdert situasjonen til å være forsvarlig i Asker terrasse. Det er slik at man kan akseptere blandet trafikk for boligområder opp til 35 boliger".
-
-
Budstikka hadde en reportasje fra kommunestyremøte 9. april 2024, hvor Stig Wettre-Johnsen (H) sa at "Høyre lytter til beboerne i Asker terrasse og deres argumenter for at veien er bratt, ikke er bygget for gjennomgangstrafikk og at mange gående og syklende vil bli trafikkfarlig".
-
Tor Arne Midtbø svarte: "Asker terrasse har delvis god nok veistandard for kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vi får ikke gjort noe med stigningen, men slik er det mange steder i Asker der veier er brattere enn denne."
-
Kommentar
Kommuneplansjef Tor Arne Midtbø, på vegne av Asker kommune utaler at "trafikksikkerheten i Asker terrasse er ivaretatt", selv om:
-
Asker kommune har avviket og ikke fulgt opp det overordnede og juridisk bindende kravet til at "gjeldene vei- og gatenormal for Asker kommune skal legges til grunn" for samferdselsanlegg på Høn-Landås.
-
Asker kommune ikke kan fremlegge noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse som underbygger hva kommuneplansjef Tor Arne Midtbø hevder i reportasjene over.
-
Asker kommune har også avviket og ikke fulgt opp krav til universell utforming og utforming av veier og gater iht plan og bygningsloven, vegloven, forskrift om anlegg av offentlig vei, samferdselsutredning for Høn-Landås.
-
Jeg kan dokumentere flere enn 25 avvik til trafikksikkerhetskrav iht Asker veinormal i Asker terrasse.
-
Dette direkte motarbeider visjoner og krav som går på trafikksikker skolevei, ref. Trafikksikkerhetsplan 2015-2018 for Asker kommune der det under avsnittet «Gående og syklende – trafikksikker skolevei» er skrevet følgende:
-
"Med en stadig økende andel syklister, ser man behov for å separere gående og syklende. Det må tilrettelegges for syklende skolebarn og transportsyklister, i tillegg til fotgjengerne".
-
-
Ved å bruke den den gamle jernbanetraseen fra Landås vest, via kulvert under dagens jernbane og inn til en universell utformet gang- og sykkelvei på Perlen og inn til Asker sentrum, kan man få en grønn mobilitetsakse hvor man på en 3-4 meters bred gang og sykkelvei kan separere gående og syklende.


4. Misfornøyde innbyggere
Reportasjer og debattinnlegg i Budstikka, samt konfrontasjoner, guffen stemning, anmeldelser, etc., har «florert» de siste årene vedrørende bruk av gjennomfartsveier/stier, manglende trafikksikkerhet, etc. Dette har skapt til dels svært dårlige forhold mellom beboerne i Asker terrasse og beboerne på Landås vest, men også mot Asker kommune!
Konfliktene har sitt utspring av at Asker kommune har avviket og ikke fulgt opp kravene til universell utforming og utforming av veier og gater på Høn-Landås som er spesifisert i lover, forskrifter og planvedtak.
Frustrasjonen har derfor blitt svært høy, noe reportasjene i Budstikka under anskueliggjør:
Som beboer Sigmund Aunan sier i Budstikka den 19 desember 2023: «Universell utforming og grønn mobilitet er tydelige prinsipper i reguleringsplanen for utbyggingen av hele området. Så lenge gang- og sykkelvei ikke blir ferdig, opplever jeg som beboer at vi har en universell utfordring».


Det har vært mange innlegg fra frustrerte og misfornøyde innbyggerne på Landås og Asker terrasse grunnet blant annet en ikke-eksisterende vurdering av trafikksikkerheten på veier og gater til/fra Høn-Landås av Asker kommune. Asker kommune har avveket og ikke fulgt opp lover, forskrift og planvedtak for bruk av Askers veinormal for verken universell utforming og utforming av veier og gater.


Konklusjon
Som vist over, er holdninger til trafikksikkerhet i kommunen, ikke-eksisterende arbeide med trafikksikkerhet, samt avvik til lover, forskrift og to planvedtak vedrørende bruk av Askers veinormal, ført til at det ikke finnes noen universelle og trafikksikre løsninger for gående og syklende fra/til Høn-Landås, men kun en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted.
Hvordan Asker kommune kan smykke seg med tittelen trafikksikker kommune er faktisk helt uforståelig!



