
Asker kommunes ikke-eksisterende saksbehandling av trafikksikkerheten i Asker terrasse
Innledning
Denne siden dokumenterer Asker kommunes ikke-eksisterende saksbehandling av trafikksikkerheten for gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted iht Askers veinormal, forut for planvedtakene av områdereguleringsplanen for Høn-Landås 13. november 2018, og detaljreguleringsplanen for Landås felt L3-L6 9. april 2024.
I begge reguleringsplanene står det klart spesifisert under pkt. § 8.2 Overordnet krav: "Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldende vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn".
Ved planvedtak er bruken av Askers veinormal et overordnet og juridisk bindene krav for planlegging og prosjektering av samferdselsanlegg på Høn-Landås iht plan og bygningsloven § 12-4 Rettsvirkning av reguleringsplan, sammenholdt med plan og bygningsloven § 12-7 Reguleringsbestemmelser.
I tillegg, så har Asker kommune avviket og ikke fulgt opp lover, forskrift og samferdselsutredninger som følger (for detaljer, se Saksbehandling iht veinormal):
-
Plan og Bygningsloven § 1-1 og § 29-4.
-
Lov om vegar (veglova), § 1a og § 13.
-
Samfedselsutredning for Høn-Landås, datert 22. januar 2018.
-
Forskrift om anlegg av offentlig veg, § 3. pkt. 6. Vegnormaler.
Asker kommune har også avviket og ikke fulgt opp føringer og krav til universell utforming som spesifisert i:
-
Nasjonal transportplan (NTP) for 2014-2023, side 225.
-
Trafikksikkerhetsplan 2015-2018 for Asker kommune.
-
Plan og bygningsloven (§ 1-1, femte ledd).
-
Planprogram for Høn-Landås datert 18. juli 2016.
-
Statens vegvesen, Vegnormal N100 - Veg- og gateutforming.
-
Vei- og gatenormal for Asker kommune 2010.
-
Likestillings- og diskrimineringsloven.
-
FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD).





Resultatet er at det ikke finnes noen trafikksikker universell gang,- sykkel- og skolevei mellom Høn-Landås og Asker sentrum/skoleelevers bosted, men kun en ikke-universell og svært trafikkfarlig løsning (se bildene over), som ikke møter noen krav til trafikksikkerhet iht det overordnede og juridisk bindende kravet at Askers veinormal skal legges til grunn for samferdselsanlegg på Høn-Landås. Bildene under viser fra vinterlige forhold, hvor frisikten er ikke-eksisterende og hvor man i tillegg får svært store trafikkfarlige stopplengder grunnet snø og isbelagte veier. For detaljer, se Saksbehandling iht veinormal.



Innspill/forslag fra Conseptor Eiendomsutvikling og Selvaag bolig i perioden 2009, 2010 og 2011 for å etablere en gang,- og sykkelvei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn til Asker sentrum
02.12.2009: Asker kommune mottok et planinitiativ fra Dyrvik Arkitekter på vegne av Selvaag Bolig, hvor det ble foreslått å etablere en gang- og sykkelforbindelse fra prosjektet gjennom friområdet som vil koble seg på det eksisterende gatenettet i vest på to ulike steder (les: øvre og nedre Asker terrasse).
I det samme planinitiativet ble det også fremsatt et forslag om å etablere en gang- og sykkeladkomst fra Hønsveien inn i tomtens nordvestlige hjørne som en universell løsning.
NB Dette var første og siste gang en universell løsning til gang,- og sykkelveier fra Høn-Landås til Asker sentrum ble foreslått fra 2009 til 2018 da områdereguleringsplanen for Høn-Landås ble vedtatt 13. november 2018.
03.06.2010: Asplan Viak på vegne av Conceptor Eiendomsutvikling sender ut et notat kalt: Landåsjordet i Asker kommune. Forslag til reguleringsplan. Trafikkvurdering, hvor det står følgende: "Det foreslås turveier/gangveier gjennom planområdet med tilknytting til Asker terrasse og i retning mot Asker opp mot vestre del av Hønsveien".
04.06.2010: Dyrvik Arkitekter, på vegne av forslagstiller Selvaag Bolig, sender ut en Planskisse for Landåsjordet/Asker, hvor det står følgende: "Følgende tiltak inngår i planskissen: Gangvei gjennom nedre boligfelt (felt 2) legges til rette for forlengelse gjennom friområde med mulighet for eventuell tilkobling til boligvei i Asker terrasse".
03.02.2011: I planforslaget for Landåsjordet/Asker, laget av Dyrvik Arkitekter på vegne av forslagstiller Selvaag Bolig, er følgende beskrevet: "Gangvei gjennom nedre boligfelt legges til rette for forlengelse gjennom friområde med mulighet for ev. tilkobling til boligvei i Asker terrasse" (se Figur 4: Landås - gang- / sykkelforbindelser under).

Asker kommunes ikke-eksisterende saksbehandling av trafikksikkerheten i Asker terrasse
04.05.2010: Ny revidert vei- og gatenormal for Asker kommune ble vedtatt av kommunestyret, og hvor følgende er beskrevet:
-
"Asker kommune har sett behov for å videreføre arbeidet med kommunens lokale veinormaler og revidere disse mot nye overordnede krav til utforming, funksjonalitet, trafikksikkerhet og miljø".
-
"Revisjonsarbeidet har vært gjennomført som prosjekt, hvor prosjektgruppen har blant annet bestått av personer fra Plan- og bygningsavdelingen, Prosjekt- og utbyggingsavdelingen og Kommunalteknisk avdeling".
-
"Boligvei 3-T er en veiklasse som kan benyttes i eksisterende boligområder, hvor veien ikke er bygget etter gjeldende reguleringsplan. B3-T skal ivareta trafikksikkerhet og funksjonalitet".
-
Målgruppen for bruk av Asker veinormal er blant annet: Planleggere og saksbehandlere.

10.06.2010: Asker kommune la følgende saksprotokoll frem for plan og næringsutvalget:
Reguleringsplan for Landåsjordet. Prinsipper for utbygging.
Under pkt. 2. Prinsipper for planarbeidet – detaljregulering står det: "Det skal tilrettelegges for et gang- og sykkelveinett som er attraktivt, - skjermet for biltrafikk og har kortest mulig avstand til Asker sentrum".
10.11.2010: Beboerne i Asker terrasse får oversendt et brev 10. november 2010 fra Asker kommune vedrørende Varsel om igangsetting av planarbeid i forbindelse med planlegging av Landåsjordet iht. plan- og bygningsloven § 12.8. I brevet står det følgende: "For å få til best mulig gangveiforbindelser inn mot Asker sentrum, har kommunen i samråd med utbygger funnet det hensiktsmessig å se på mulighetene for å etablere gangforbindelser fra det nye boligområdet på Landåsjordene via regulert friområde på nordsiden av eksisterende boligbebyggelse og inn i Asker terrasse".
Kommentar:
Som vist over, hadde Selvaag Bolig som oppdragsgiver og forslagsstiller gjennom 2009, 2010 og 2011 flere innspill og forslag til Asker kommune for å få til en løsning for en gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted.
Denne løsningen presenterte Asker kommune i brev til beboerne i Asker terrasse 10. november 2010, og senere i møte 22. november 2010, uten at verken Selvaag bolig eller Asker kommune hadde gjort noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse iht krav spesifisert i Askers veinormal.
Dette til tross for at den nye reviderte vei- og gatenormalen til Asker kommune fra mai 2010, hadde nettopp blitt ferdigstilt, hadde involvert følgende personer i kommunen, spesifisert nye og overordnede krav til utforming og trafikksikkerhet av veier og gater, samt hadde klart definert målgruppen for bruk av veinormalen:
-
Personer fra plan- og bygningsavdelingen, prosjekt- og utbyggingsavdelingen og kommunalteknisk avdeling.
-
Asker kommune har sett behov for å videreføre arbeidet med kommunens lokale veinormaler og revidere disse mot nye overordnede krav til utforming, funksjonalitet, trafikksikkerhet og miljø.
-
Målgruppen for bruk av Vei- og gatenormalen er: Planleggere, saksbehandlere, og ansatte på servicetorg.
08.12.2015: I Planprogram for Høn-Landås datert 08. desember 2015, og revidert den 18. juli 2016, for ny bebyggelse på Landås vest, er det nå vist seks gang og sykkelveier fra/til bebyggelsen på Landås vest som vist under. Her er "attraktive traseer, god trafikksikkerhet, sikret mot trafikkfare for gående og syklende" nevnt i Planprogrammet.

Kommentar:
Jeg har etterspurt via Asker innsyn og i møter, hvilke faglige vurderinger Asker kommune har gjort siden løsningen med seks gang- og sykkelstier iht. planprogrammet fra 2015/2026 ikke ble realisert. Asker kommune har ikke fremlagt noen dokumentasjon eller faglige vurderinger rundt trafikksikkerheten for dette forslaget heller.
23.05.2018: Asker bygningsråd avholdt et åpent folkemøte i Asker rådhus vedrørende områdeplanen for Høn-Landås
Jeg stilte spørsmål til Asker kommune ved kommuneplansjef Tor Arne Midtbø, hvorfor en trafikkfarlig adkomst via Asker terrasse for gående, syklende og skoleelever var valgt inn til Høn-Landås. Jeg fikk ikke svar fra kommuneplansjef Tor Arne Midtbø.
13.11.2018: Områdereguleringsplanen på Høn-Landås blir vedtatt iht. følgende bestemmelser:
I § 8.2 Overordnet krav, står det følgende: "Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldene vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn".
Askers veinormal er således både et overordnet og juridisk bindende krav når områdereguleringsplanen er vedtatt 13. november 2018, iht plan og bygningsloven § 12-4 Rettsvirkning av reguleringsplan.
Nabolagsmøte med beboerne i Asker terrasse, Asker kommune og Selvaag bolig ble avholdt 17. februar 2020, grunnet mye frustrasjon over Asker kommunes saksbehandling om snauhogst, overvannsbehandling og manglende trafikksikkerhet.
Jeg hadde følgende spørsmål vedrørende den manglende trafikksikkerheten i Asker terrasse:
"Har den gamle jernbanetraseen blitt vurdert som en universell og trafikksikker gang- og sykkelvei fra Asker sentrum og til Landås?"
Svar fra kommuneplansjef Tor Arne Midtbø: "Ikke som jeg vet."
Jeg stilte så det samme spørsmålet som jeg fremstilte 23. mai 2018 (åpent folkemøte i Asker Rådhus), nemlig: "Hvorfor er en trafikkfarlig adkomst til Høn-Landås via Asker terrasse for gående, syklende og skoleelever valgt?"
Svar fra kommuneplansjef Tor Arne Midtbø: "Det er like trafikkfarlig andre plasser i Asker kommune!"
Kommentar:
Hvilke holdninger til trafikksikkerhet i Asker kommune gjenspeiler det kommuneplansjef Tor Arne Midtbø i Asker kommune sier?
Å begrunne det å regulere inn en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang,- sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted, med at det er like trafikkfarlig andre plasser i Asker kommune, sier vel alt om hvilke holdninger som gjenspeiles i Asker kommune vedrørende trafikksikkerhetsarbeidet!
Løsningen strider mot krav i plan og bygningsloven, vegloven, forskrift om anlegg av offentlig vei, samferdselsutredning og planvedtak på Høn-Landås, om at Askers veinormal skal legges til grunn for samferdselsanlegg på Høn-Landås.
Det er allerede opparbeidet en grønn universell og trafikksikker mobilitetsakse (se bilder under) fra Asker sentrum, og inn via "Perlen", hvor det er regulert inn en 3 meter universell gang,- og sykkelvei, og som kan videreføres via en kulvert under dagens jernbane og langs traseen til den gamle nedlagte jernbanen og til Høn-Landås feltet.




Møte med Asker kommune 17. oktober 2023
Det ble avholdt et møte med Asker kommune 17. oktober 2023, hvor vi etter en befaring i Asker terrasse, ga en presentasjon av de trafikkfarlige forholdene, samt presenterte en minnelig løsning: Bruk av den gamle jernbanetraseen som en universell gang,- og sykkelvei fra Høn-Landås, via kulvert under dagens jernbane og «Perlen» og inn til Asker sentrum.
I møte var det 2 aksjoner på Asker kommune:
-
Asker kommune skulle se nærmere på hvilke vurderinger som er foretatt knyttet til ferdsel i denne traseen (Asker terrasse) og sikkerhet i forbindelse med planarbeidet.
-
Asker kommune skulle vurdere vår minnelige løsning.
Den 22. november 2023 fikk vi følgende svar fra Asker kommune vedrørende «hvilke vurderinger som er foretatt knyttet til ferdsel i denne traseen og sikkerhet i forbindelse med planarbeidet»
I e-mailen fra Asker kommune står det følgende:
"Asker kommune ønsker en faglig vurdering av trafikksikkerheten i forhold til gang- og sykkelveien og deres eiendommer. Kommunen har derfor bedt Selvaag Bolig om å innhente en utredning – og vi har fått det bekreftet at de øsker å bruke Multiconsult. Asker kommune ved avdeling Samferdsel vil også bistå rent faglig. Det er i denne sammenheng nødvendig at noen midlertidige grensepinner kan plasseres hos dere".
Oppsummering:
Asker kommune bekreftet dermed at kommunen aldri har utført noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse, og måtte derfor be (5 år etter at områdereguleringsplanen er vedtatt) Selvaag Bolig om å innhente en vurdering!
Reportasje i Budstikka fra formannskapsmøte 12. mars 2024
Budstikka hadde en reportasje fra formannskapsmøte i Asker kommune 12. mars 2024, hvor Stig Wettre-Johnsen (H) er bekymret for trafikksikkerheten i Asker terrasse, og rettet følgende spørsmål til kommuneplansjef Tor Arne Midtbø:
"Det legges opp til stor trafikk gjennom Asker terrasse, og det blir ganske krevende rent trafikksikkerhetsmessig. Løsningen vil bryte mange punkter i kommunens egen vei og gatenormal".
Tor Arne Midtbø svarte: "Kommunen har vurdert situasjonen til å være forsvarlig i Asker terrasse. Det er slik at man kan akseptere blandet trafikk for boligområder opp til 35 boliger".
Kommentar:
Asker kommune har altså gjort en vurdering av trafikksikkerheten i Asker terrasse til å være forsvarlig, og at man kan akseptere blandet trafikk for boligområder opp til 35 boliger.
Her er det flere problemstillinger:
1) Hvordan kan kommunen gjøre en vurdering av trafikksikkerheten i Asker terrasse til å være forsvarlig, når de har avveket og ikke fulgt opp det overordnede og juridisk bindende kravdokumentet (Askers veinormal), som spesifiserer kravene til trafikksikkerhet for gang- og sykkelveier i Asker kommune?
Jeg kan i tillegg dokumentere at Asker terrasse er ikke-universell og svært trafikkfarlig, da flere enn 25 krav til trafikksikkerhet ikke er møtt iht Asker veinormal (for detaljer, se Saksbehandling iht veinormal)?
2) Asker kommune har aldri utført noen vurderinger av trafikksikkerheten i Asker terrasse, forut for vedtak av områdereguleringsplanen på Høn-Landås 13. november 2018 og detaljreguleringsplanen på Landås felt L3-L6 vedtatt 9. april 2024. Dette er bekreftet av Asker kommune i email 22. november 2023 (se sak over), svar på innsynssaker og gjennomgang av de 46 plandokumentene som er underlaget for områdereguleringsplanen.
3) Kommuneplansjef Tor Arne Midtbø sier: "Det er slik at man kan akseptere blandet trafikk for boligområder opp til 35 boliger". Igjen, Asker kommune har ikke brukt Askers veinormal, så hvor står det at man kan akseptere blandet trafikk for boligområder opp til 35 boliger? Ikke i Askers veinormal, 2010 utgaven, som er det overordnede og juridisk bindende kravdokumentet til trafikksikkerhet for samferdselsanlegg på Høn-Landås!
Jeg har søkt i Asker kommunes arkiv, og funnet en versjon av Askers veinormal fra 1970 (som ikke er gjeldende for Høn-Landås, da 2010 versjonen av Askers veinormal er gjeldende) og der er 35 boliger nevnt under veiklasse B-Boligvei som følger:

Selv om Asker veinormal fra 1970 ikke er gyldig for Høn-Landås utbyggingen, så har jeg som en kuriositet gått igjennom kravene spesifisert i Askers veinormal for 1970, og sjekket mot de faktiske forholdene i Asker terrasse:
-
B-Boligvei som er spesifisert for 35 boenheter, har en spesifisert regulert bredde på 10,0 meter, mot 6,0 meter i Asker terrasse!. Referansen er derfor ikke bare feil, men er en helt irrelevant sammenligning!
-
B-Boligvei har en spesifisert kjørebanebredde på 5,0 meter mot 3,0 meter i Asker terrasse! Referansen er derfor ikke bare feil, men er en helt irrelevant sammenligning!
-
Horisontalkurveradius i T-kryss (Avsn. B, Kap. 1.2) er spesifisert til minimum 60 meter, men faktisk radius er 7 meter. Møter derfor ikke krav!
-
Stigning inn mot kryss er spesifisert til maksimum 6,5%, mot faktisk stigning på 13% i nedre Asker terrasse. Møter derfor ikke krav!
-
Stigning de siste 5 meterne inn mot kryss (for etablering av et "depot/stoppested") er spesifisert til maksimum 3,5 %, men faktisk er 12%. Møter derfor ikke krav!
-
Byggegrense i kryss er satt til 40 x 40 meter (for å etablere frisikt), men er faktisk 19 x 19 meter. Møter derfor ikke krav!
4) I Samferdselsutredning for Høn-Landås datert 22. januar 2018 (som er et av de 46 plandokumentene for områdereguleringen av Høn-Landås) står det følgende: "Asker terrasse er privat vei de siste 125 meterne av strekningen mot planområdet i øst. Veien har en bredde på ca. 4 meter og det er ikke registrert gateparkering på strekningen. Asker terrasse er ikke tilrettelagt for myke trafikanter, men det er opparbeidet flere fartshumper på strekningen".
Kommentar:
Dette er alt jeg finner om konkrete vurderinger i plandokumentene vedrørende trafikksikkerheten i Asker terrasse, og forresten er vår private vei 3 meter bred og resten av Asker terrasse er 3,5 meter bred, og ikke 4 meter bred som beskrevet i samferdselsutredningen, og videre står det jo klart at "Asker terrasse er ikke tilrettelagt for myke trafikanter".
Oppsummering:
Kommuneplansjef Tor Arne Midtbø fremsetter i formannskapsmøte den 12. mars 2024, at kommunen har "vurdert situasjonen til å være forsvarlig i Asker terrasse. Det er slik at man kan akseptere blandet trafikk for boligområder opp til 35 boliger", uten at kommunen kan dokumentere noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten, eller fulgt det overordnede og juridisk bindende kravet til at gjeldende vei- og gatenormal for Asker kommune skal legges til grunn for samferdselsanlegg på Høn-Landås!
Brev fra Asker kommune 2. april 2024
Som svar på en innsynssak, fikk jeg et brev 2. april 2024 fra Asker kommune, hvor kommunen argumenterer for at vei- og gatenormalen for Asker kommune:
-
Kun har visse anbefalinger mht. bredde og standard til gang-/sykkelvei.
-
Ikke er juridisk bindende.
Mao, så har Asker kommune ikke brukt det overordnede og juridisk bindene kravet til at Askers veinormal skal legges til grunn for planlegging og prosjektering av samferdselsanlegg, inklusiv gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted.
Dette brevet mottok jeg 5,5 år etter at områdereguleringsplanen for Høn-Landås ble vedtatt 13. november 2018.
Ved planvedtak, ble det overordnede kravet som er spesifisert i 8.2 Overordnet krav, at gjeldende vei- og gatenormal for Asker kommune skal legges til grunn, også juridisk bindende.
Brevet fra Asker kommune vitner om en total mangel på forståelse av hvilke krav til trafikksikkerhet som gjelder iht lover, forskrift og planvedtak, og hva manglende oppfølging av trafikksikkerhet i veier og gater kan føre til. Når Asker kommune vedtar et overordnet og juridisk bindende krav om bruk av Askers veinormal, men likevel velger å overse bruken av veinormalen på gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse, og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted, er det et klart brudd på vår tillitt til kommunen. Resultatet er ikke bare økt ulykkesrisiko, men også en grov ansvarssvikt ovenfor gående-, syklende og ikke minst skoleelever, som nå må ta til takke med en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei!
For detaljer, se Brev fra Asker kommune.
Reportasje i Budstikka fra kommunestyret 9. april 2024
Budstikka hadde en reportasje fra kommunestyremøte 9. april 2024, hvor Stig Wettre-Johnsen (H) sa at "Høyre lytter til beboerne i Asker terrasse og deres argumenter for at veien er bratt, ikke er bygget for gjennomgangstrafikk og at mange gående og syklende vil bli trafikkfarlig".
Tor Arne Midtbø svarte: "Asker terrasse har delvis god nok veistandard for kombinert gang- og sykkeltrafikk. Vi får ikke gjort noe med stigningen, men slik er det mange steder i Asker der veier er brattere enn denne."
Oppsummering:
Kommuneplansjef Tor Arne Midtbø uttalte både i formannskapsmøte 12. mars 2024 og i kommunestyremøte 9. april 2024, at "trafikksikkerheten er ivaretatt" i Asker terrasse.
Disse uttalelsene ble tydeligvis lagt til grunn av flertallet i kommunestyret, og bidro til at vårt forslag om et rekkefølgekrav for å regulere inn en universell og trafikksikker gang-, sykkel- og skolevei langs den gamle jernbanetraseen ikke fikk nødvendig støtte.
I artikkelen i Budstikka fra 18. mars 2021, sier kommunaldirektør Arthur Wøhni i Bærum følgende:
"Selv om politikerne tar den endelige avgjørelse, ligger det stor innflytelse i det å legge frem en sak. Det er vi som fagfolk og byråkrater som fremmer alternativene, og velger hva vi innstiller på. Det er vi som anbefaler politikerne hva de bør velge".
Kommuneplansjef i Asker, Tor Arne Midtbø tilføyer:
"Jeg vet at jeg i egenskap av min rolle har stor innflytelse og stort ansvar. Ved å utarbeide beslutningsgrunnlag, er jeg med og legger viktige premisser. Videre sitter jeg nær de som faktisk utøver makten, nemlig politikerne".
Budstikka spør: Har dere noen gang tenkt at det jeg nå sier kan være avgjørende for hvordan denne saken ender?
– Jeg har nok opplevd at jeg har bidratt til beslutninger i komplekse politiske saker, sier Midtbø.
Sett i lys av det kommuneplansjef Tor Arne Midtbø uttaler til Budstikka i artikkelen over vedrørende hans rolle, innflytelse og ansvar, er det meget alvorlig når en kommuneplansjef, feilaktig uttaler at "trafikksikkerheten er ivaretatt" i Asker terrasse, uten at Asker kommune kan dokumentere eller fremlegge noen konkrete faglige vurderinger av trafikksikkerheten (for detaljer, se Kommunal saksbehandling).
Jeg kan i tillegg dokumentere flere enn 25 avvik til trafikksikkerhetskrav iht Askers veinormal i Asker terrasse (for detaljer, se Saksbehandling iht veinormal).
Tor Arne Midtbøs uttalelser ikke bare påvirker, men også bidrar til at politikerne får et feil beslutningsgrunnlag, vedtar planforslag på feil premisser, noe som undergraver tilliten til Asker kommune og muligheten for reelle trafikksikre løsninger for gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted.

Saker fremlagt via Asker kommunes "innsynsportaler"
I de to "linkene" under kan dere se de sakene jeg har tatt opp med Asker kommune via "Askers innsynsportal". Dette er spørsmål rettet om faglige sikkerhetsvurderinger, kostnadsoverslag, dokumentasjon, forslag til minnelig løsning, etc. i forbindelse med Asker kommunes regulering av en ikke-universell og svært trafikkfarlig gang-, sykkel- og skolevei fra Høn-Landås, via Asker terrasse, og inn mot Asker sentrum/skoleelevers iht planvedtak av områdereguleringsplanen for Høn-Landås 13. november 2018, og detaljreguleringen av Landås felt L3-L6 9. april 2024.
Asker kommune - Postliste plan- og bygg - John Gundersen
Asker kommune - Generell postliste - John Gundersen
Kommentar: Asker kommune har ikke svart på en eneste innsynsbegjæring der jeg har forespurt om konkrete vurderinger og/eller dokumentasjon av trafikksikkerheten i Asker terrasse. Noen av innsynsbegjæringene er nå mer enn 15 måneder gamle, og selv etter purringer har jeg ikke fått svar.
Konklusjon:
-
Asker kommune har avveket og ikke fulgt opp det overordnede og juridisk bindende kravet til at gjeldende veinormal for Asker skal legges til grunn for samferdselsanlegg på Høn-Landås, selv om det er klart spesifisert i lover, forskrift, samferdselsutredning og i to planvedtak.
-
I § 8.2 Overordnet krav, står det følgende i reguleringsplanene: "Ved opparbeidelse av offentlig samferdselsanlegg skal gjeldene vei- og gatenormal for Asker kommune legges til grunn".
-
Askers veinormal er således både et overordnet og juridisk bindende krav når områdereguleringsplanen er vedtatt 13. november 2018, iht plan og bygningsloven § 12-4 Rettsvirkning av reguleringsplan.
-
I Asker kommunes brev av 2. april 2024, går det frem at Asker kommune feilaktig mener at Askers veinormal kun har visse anbefalinger mht. bredde og standard til gang-/sykkelvei og er ikke juridisk bindende.
-
Kommuneplansjef Tor Arne Midtbø uttalte både i formannskapsmøte 12. mars 2024 og i kommunestyremøte 9. april 2024, at "trafikksikkerheten er ivaretatt" i Asker terrasse, selv om Asker kommune ikke kan dokumentere noen faglige vurderinger av trafikksikkerheten for gang-, sykkel-, og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse, og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted, før områdereguleringsplanen for Høn-Landås ble vedtatt 13. november 2018 og detaljreguleringsplanen for Landås felt L3-L6 ble vedtatt 9. april 2024.
-
Dagens regulerte gang-, sykkel- og skolevei gjennom Asker terrasse, har flere enn 25 avvik til trafikksikkerhetskrav iht. Askers veinormal, og er en ikke-universell og svært trafikkfarlig løsning.




-
Over er det vist noen bilder av det "blinde" T-krysset som jeg vil kategorisere som et av Norges farligste veikryss, sett i lys av at veikrysset møter ingen krav trafikksikkerhet iht. Askers veinormal. Veikrysset er en sentral del av den ikke-universelle og svært trafikkfarlige gang,- sykkel- og skoleveien, som er regulert inn fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted.
-
Asker kommune har utelatt å svare på flere trafikksikkerhetsspørsmål rettet til kommunen via innsynsbegjæringer til Asker kommune.
-
Den ikke-eksisterende saksbehandlingen av trafikksikkerheten for gang-, sykkel- og skoleveien fra Høn-Landås, via Asker terrasse og inn til Asker sentrum/skoleelevers bosted anser jeg å være en rein skandale!
Løsningen:
Bruk den gamle jernbanetraseen som ligger der klar til bruk, som en grønn universell mobilitetsakse for gående, syklende og skoleelever!
Da kan man få en universell og trafikksikker løsning for gående-, syklende- og ikke minst skolelever fra Høn-Landås, via "kulvert" under dagens jernbane og "Perlen", og inn mot Asker sentrum/skoleelevers bosted.
For detaljer, se Bruk av gammel jernbanetrase.





